We beginnen bij het begin; ontdek wat je zwakke plek is en leer wat je kunt doen om de suikerverleiding te weerstaan!

Suiker is onze vriend en vijand tegelijk. Het is lekker, maar het is ook verslavend. En: het kan zorgen voor een boel gedoe in je lichaam! Als je stopt met het eten van suiker en producten die zich in je lichaam gedragen als suiker voel je je daarom vaak al snel veel beter. Je ervaart meer energie, veel vage klachten verdwijnen vaak als sneeuw voor de zon (of worden een stuk minder) en je lichaam zal weer makkelijker haar natuurlijke gewicht bereiken en behouden.

De momenten dat je zin hebt in suiker, zijn vaak momenten dat je je verveelt of niet lekker in je vel zit. En als je niet goed hebt ontbeten ben je vaak ook de hele dag op zoek naar eten. Vandaag geven we je de tips bij lekkere-trek!

Carola van Bemmelen

Help! Ik heb NU trek in zoet

  • Dit zijn de beruchte zoet-momenten:
  • Televisie-kijken
  • Lang achter de computer werken
  • Een suf klusje waarin je geen zin hebt
  • Als je verdrietig bent of niet lekker in je vel zit (voor vrouwen in ieder geval één keer per maand…)
  • Als je continu gestoord wordt
  • Een lange autorit
  • Als je het gevoel hebt dat je ruimte nodig heb

Wat te doen?

Vaak werkt afleiding en beweging in dit soort situaties het beste. Het is net als met kinderen en honden: als je niet wilt dat ze iets doen, kun je ze het beste afleiden. Zo werkt het ook voor jou en mij. Geef je gedachten geen ruimte, maar ga in plaats daarvan iets anders doen. Kom in beweging, dat werkt vaak het beste!

Wat kun je het beste doen in zo’n geval?

  • Opruimen
  • Een rondje lopen met de hond
  • Een paar yoga-oefeningen of Chi Neng Qigong
  • Boodschappen
  • Soms ook koken (maak een volwaardige maaltijd)
  • In de tuin werken
  • Een wasje draaien

Doordat je letterlijk in beweging komt stroomt je lichaam weer door en komt er weer energie naar de hersenen. Vaak is dat al voldoende en is na een paar minuten de trek verdwenen. Probeer maar eens!

PS: Als je toch wat wilt eten, neem dan een eiwitrijke snack zoals een handje nootjes (altijd handig om een doosje in de auto te hebben) een stukje kaas, een gekookt eitje of lepel een halve avocado uit (lekker met wat Keltisch zeezout).