Taart, koek, snoep en chocolade: wie is er niet dol op? Maar ongemerkt en ongevraagd krijgen we wel veel te veel suiker binnen. Misschien heb je dat zelf niet eens door, maar je lichaam wél. Deze vijf signalen kunnen erop wijzen dat je te veel suiker eet. Van minder energie tot een opgeblazen gevoel.

1. Je hebt minder energie

Suiker levert alleen energie. Als je te veel suikerrijke producten eet en te weinig andere belangrijke voedingsstoffen (vezels, eiwitten en vitaminen), doe je je lichaam daarom tekort. Het gevolg: je voelt je moe en hebt minder energie. Na het eten van veel suiker voel je je meestal energiek, want je bloedsuikerspiegel piekt. Helaas is die pret van korte duur, want daarna volgt al snel de suikerdip. Naast minder energie, kun je ook hoofdpijn, een onrustig gevoel en stemmingswisselingen krijgen van een schommelende bloedsuikerspiegel. Krijg je één van deze klachten na het eten van een maaltijd of tussendoortje? De kans is dan groot dat je te veel suiker hebt gegeten. Lees hier hoe je de
grootste suikerbommen uit je eetpatroon kunt tackelen.

2. Je hebt een opgeblazen gevoel en buikpijn

Onze darmen zijn er niet blij mee als we producten eten waar veel fructose (fruitsuiker) in zit. En dat merk je. Je kunt er diarree, een opgeblazen gevoel en buikpijn door krijgen. De kans dat je dit krijgt door het eten van fruit, waar ook fructose in zit, is veel kleiner. Fructose wordt veel toegevoegd aan koek, snoep, frisdranken en vruchtensappen en die combinatie is voor je darmen moeilijker te verteren. Ook het eten van veel geraffineerde suikers kunnen de boosdoener van je darmproblemen zijn.

3. Je hebt een onzuivere huid

Uit onderzoek blijkt dat een ongezond eetpatroon met veel suiker sneller tot huidveroudering kan leiden. Veel suiker eten zorgt in het lichaam namelijk voor glycatie, een proces waarbij suikers zich aan eiwitten binden. Dit proces verhoogt het krijgen van een ontstekingsreactie waardoor er celbeschadiging optreed, met het gevolg dat je huid sneller verouderd. Door een suikerpiek wordt ook de aanmaak van insuline gestimuleerd. Insuline stimuleert de productie van androgenen, waardoor de talgproductie hoger wordt. Ook kan een verhoogde talgklierproductie ervoor zorgen dat je puistjes krijgt.

4. Je hunkert naar zoet

Het eten van lekkere zoete dingen doet iets in onze hersenen. Dat gebeurt trouwens bij alles waarbij we ons fijn voelen, zoals het lezen van een goed boek, wandelen in de natuur en seks. Bij al deze activiteiten, en dus ook bij het eten van suiker, komt het feelgood-hormoon dopamine vrij. Dat geeft een gevoel van beloning. Hoe meer suiker je eet, hoe meer je hersenen er om blijven vragen. En dat is de reden dat je blijft hunkeren naar zoet.

5. Je hebt een minder zoete smaak

Smaakt alles ineens minder zoet? Dat klopt! Je smaakpapillen wennen aan suiker en hebben daardoor steeds meer suiker nodig. Onderzoekers van de University of Bristol en de University of Bangor ontdekten dat het drinken van suikerrijke drankjes (twee glazen frisdrank per dag) al na vier weken effect heeft op je smaakpapillen. Andersom werkt het ook: eet en drink je een tijdje minder suiker, dan kan dat voor een smaakexplosie zorgen als je dit weer wel doet.