Suiker

Elke Nederlander eet minstens 35 kilo suiker per persoon per jaar. Niet zo gezond: suiker is een dikmaker en zorgt dat je suikerspiegel flink piekt en daalt. Minder suiker eten dus. Dat lijkt makkelijk, want je stopt gewoon met de suiker in je thee en koffie. Maar dat is helaas niet waar. Minderen met suiker is lastig omdat suiker (bijna) overal in zit. In dit dossier lees je de voor- en nadelen van suiker. En: hoe kick je op een eenvoudige manier van suiker af?

Algemeen | Doel | Stappenplan | Artikelen in het dossier

Algemeen

De witte suiker die we in onze koffie doen en op onze pannenkoeken strooien, wordt gewonnen uit suikerbieten. Na de oogst wordt de suiker bewerkt en geraffineerd, zodat hij mooi wit wordt. Naast deze geraffineerde suiker, eten we vooral veel natuurlijke suikers. Dit zijn de suikers die van nature in aardappelen, fruit, brood en zuivel zitten. Wat veel mensen niet weten, is dat deze natuurlijke suikers in gezond eten precies hetzelfde effect hebben op het lichaam als ‘gewone’ witte suiker.

Wat doet suiker in je lichaam?

Suiker functioneert in je lichaam als brandstof; het wordt omgezet in energie voor warmte en spierkracht. In principe is suiker dus goed. Het is alleen de vraag alleen hoevéél brandstof je elke dag nodig hebt. We eten namelijk de hele dag suiker: fruit, tarwe (brood en pasta!), aardappelen, stroop en koekjes – in alles zit suiker.

Suiker en je bloedsuikerspiegel

Elke soort suiker, of het nu tarwe is of stroop, zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel omhoog gaat en vervolgens zakt. Dit geeft eerst een goed gevoel (suikerrush) en daarna een dip. Zo zorgt suiker ervoor dat je je uiteindelijk lusteloos en moe voelt.

Uitputting alvleesklier

Wat betekenen deze pieken en dalen voor ons lichaam? Daarover verschillen de meningen van wetenschappers. Er wordt gesproken over uitputting van de alvleesklier, verhoogde kans op diabetes, obesitas en snelle veroudering.

Doel

Wanneer je minder suiker eet, maakt je lichaam veranderingen door. Dit zijn de belangrijkste:

Afvallen

Suiker is een dikmaker. Als je grote hoeveelheden suiker eet, zal alles wat je niet meteen nodig hebt in de lever worden omgezet in vet. Dit vet wordt opgeslagen in je buik, heupen of billen. Door het eten van minder suiker, kun je dit natuurlijk voorkomen.

Meer energie

Als je geen suiker meer eet, heb je ook geen last van suikerdips. Dit betekent dat er minder pieken en dalen in je energieniveau zitten, waardoor je energiepijl veel constanter is. Geen suikerachtbaan meer dus.

Gezondere tanden

Het is goed voor je tanden als je minder suiker eet. Suiker stimuleert namelijk de groei van mondbacteriën, die je tandglazuur aantasten en je mondflora zuur maken. De kans op gaatjes is dan veel groter.

Minder klachten bij diabetes type 2

Wie diabetes type 2 heeft, mag best suiker eten. Het kan ook niet anders, omdat ons lichaam ook een boterham of een bakje vla omzet in suikers. Het is echter wel zo dat door te minderen met suikers, je vaak afvalt. Dit heeft een positief effect op de diabetes type 2. Hierdoor voel je je fitter, minder opgeblazen en het constante hongergevoel verdwijnt.

Jongere huid

Suiker hecht zich aan collageen, waardoor de huid minder elastisch en stugger wordt. De huid ziet er eerder oud uit. Wanneer je minder suiker eet, gaat je huid meer glanzen.

Stappenplan

Veel suikers in zakjes en pakjes

Pastasaus maken uit een zakje of soep uit blik opwarmen – het is lekker makkelijk. Maar aan potjes en zakjes wordt veel suiker toegevoegd. Als je zelf een gerecht maakt, weet je zeker dat er geen suiker in je soep, pasta of nasi zit.

Bouw het af

Zoet went! Dus van een leven vol suiker overstappen naar een leven met minder suiker, is niet eenvoudig. Wees niet te streng voor jezelf en bouw langzaam je suikergebruik af. Vervang eerst je zoete broodbeleg voor iets zonder suiker. Minder de suiker in je koffie. En eet steeds minder suikerrijke tussendoortjes. Kleine beetjes maken al verschil.

Eet regelmatig

Als je regelmatig eet, is de kans veel kleiner dat je naar een (suikerrijke) snack grijpt. Het beste kun je elke dag zes tot zeven kleinere maaltijden eten.

Drink geen vruchtensap en frisdrank

In een blikje cola zitten bijna tien klontjes suiker. Een eenvoudige manier om te minderen met suiker is daarom stoppen met het drinken van vruchtensap en frisdrank. Drink water, zwarte of groene thee, melk of ongezoete frisdranken.

Lees de etiketten

Soms is het lastig om suiker op een etiket te ontdekken. Er zijn zoveel verschillende suikersynoniemen.

Duik daarom met deze lijst de supermarkt in:

  • basterdsuiker
  • bruine(biet)suiker
  • dextrose
  • druivensuiker
  • fructose
  • galactose
  • geleisuiker
  • glucose
  • glucosefructosesiroop
  • hfcs (high fructose corn syrup)
  • honing
  • invertsuiker
  • kandijsuiker
  • keukenstroop
  • kristalsuiker
  • lactose
  • maltodextrine
  • maltose
  • melassestroop
  • poedersuiker
  • rietsuiker
  • sacharose
  • sucrose
  • suikerstroop
  • tafelsuiker
  • vanillesuiker
  • vloeibare suiker
  • vruchtensuiker
  • witte suiker

Artikelen in dit dossier

Advertorial

Nieuw van Maza: Hoemoes less salt!

Ontdek onze mediterrane specialiteiten, waaronder Hoemoes, falafel en andere groente spreads en allemaal in onze grote keuken in Zaandam gemaakt. Al onze producten zijn...

Groentefriet uit de oven

Groentefriet uit de oven - Zaterdag is patatdag! Deze week geen vette friet, maar groentefriet van courgette, pastinaak, winterpeen, knolselderij en koolraap. Net zo...

Havermout-droomgebak

Lasagne zonder pasta