Op welk feestje je ook komt, er zijn altijd bitterballen, hapjes, nootjes of chips. En gebak en chocolade. Terwijl jij probeert verstandige keuzes te maken, zie je die slanke vriendin voor je gevoel álles eten wat ze maar wil. Moet je echt een ijzeren discipline hebben op feestjes? Nee, dit stappenplan laat zien hoe je gezonde keuzes maakt op feestjes. 

Wie slanke mensen ziet, denkt vaak dat ze alles kunnen eten wat ze willen eten. En dat mensen die iets dikker zijn verkeerde keuzes maken. Hoe blijven mensen slank ondanks al die feestjes? Het geheim is dat ze eten wat ze willen, maar alleen niet te veel. Op feestjes, maar ook in het gewone leven. En dat kan iedereen!

Stap 1: Smokkelen is goed

Je kunt prima gezellig meefeesten én lekker mee-eten. Het is juist goed de teugels te laten vieren – daar word je slanker van! Kilo’s kwijtraken, lukt namelijk beter als je daar niet de hele tijd op gefocust bent. Een gezellig feestje geeft juist positieve energie, zodat je de volgende dag weer aan je afvalplan kan houden. Voel je dus niet schuldig over wat je eet; smokkelen hoort bij een goed afslankplan. En je wordt niet dik van die twintig feestjes per jaar. Je wordt wel dik van die slechte beweeg- en eetgewoontes die je elke dag doet.

Stap 2: Eet meer, drink minder

Een feestje en alcohol; voor veel mensen horen die twee bij elkaar. Maar het is juist die alcohol die het je echt moeilijk maakt om af te vallen. Alcoholhoudende drankjes zijn op de eerste plaats calorierijk: één gram alcohol levert zeven kilocalorieën. Alcohol is een snelle energiebron, je lichaam verbrandt het als eerste. Vet moet wachten. Daarnaast zorgt alcohol voor trek. Je krijgt extra zin in kaas en nootjes. En als je iets vets combineert met alcohol, wordt de alcohol als eerste verbruikt en de vetten opgeslagen als reservevet. Feestje? Eet mee, drink mee maar probeer juist matig om te gaan met alcohol.

Stap 3: Neem een eetpauze

Misschien is er op het feestje waar jij bent een buffet, een tafel met hapjes, een keuken vol taart. Maar dat wil niet zeggen dat juist jij op die plek moet staan of zitten. Als de hapjes buiten handbereik staan, gaat er ook niet ongemerkt elke drie minuten een hand pinda’s naar binnen. Buffet of etentje? Eet langzaam, proef goed en neem even een eetpauze. Het gezelschap aan tafel is leuk genoeg!

Stap 4: Wees geen ja-knikker

Kun je geen taartje afslaan? Schep je steevast een tweede keer op? Laat jij je glas wijn altijd bijvullen? Stop met ‘ja-knikken’ en zeg ook eens nee.

Stap 5: Neem niet die eerste hap

Een handje chips en het daarbij laten. Nee, dat kan niemand. Chips moet op. Net als borrelnootjes of koekjes. De beste oplossing op een feestje is om niet dat eerste handje te pakken. Geen chips eten, is soms een stuk makkelijker dan een of twee handjes. Ga niet voor die eerste hand; er zijn genoeg andere lekkere dingen waar je niet in gaat bingen.

Stap 6: Eet de volgende dag weer normaal

Het probleem van te veel aankomen, zijn niet die feestjes en diners. Het zijn de feestjes die je elke avond zelf thuis bouwt. De koekjes bij de koffie, altijd. De chips op vrijdagavond en zaterdag, de patat op zondag en elke avond wijn of bier. Komaan, nóg eentje. Die gewoontes maken je vele malen dikker dan die enkele avonden dat je je te buiten gaat tijdens een diner. Geniet dus van al dat lekkers op feestjes met bovenstaande tips, en eet de volgende dag gewoon weer normaal.

Wat zijn nog meer geheimen van slanke mensen? We vroegen het afslankcoach en schrijver Mieke Koster.