Kijk je in de koelkast van Pierre Wind dan zie je alleen een fles mineraalwater. Toch kan de enthousiaste kok moeiteloos een waslijst favoriete ingrediënten opsommen. Speciaal voor Lekker Gezond kortte hij deze lijst flink in en deelt hij een aantal slimme kooktips. Trek én zin in koken gegarandeerd!

De gezondste ingrediënten vinden in de supermarkt, is niet altijd even makkelijk. Daarom vragen wij aan deskundigen wat voor hen onmisbaar is in de keuken. Dit keer vertelt Pierre Wind, kok en schrijver van het boek ‘Kokologico’ en ‘Het Smaakpretpark’, zonder welke ingrediënten hij niet kan:

1. Broccoli

“Broccoli is mijn bohemian rapsody. Wat ik in mijn restaurant vaak met deze groente doe, is heel raar: ik laat de broccoli te lang in de oven, waardoor hij knapperig wordt. Heerlijk! Ook vind ik het lekker om de steel even kort te blancheren en daarna te bakken met wat gember, knoflook, peper en zout. En als ik broccoli serveer dan spray er vaak wat citroensap over. Het citroensap doe ik dan in een parfumflesje. Nóg een reden om broccoli te eten: veel wetenschappers hebben mij overtuigd dat het de gezondste groente is die we kennen.”

2. Pompoen

“Pompoen staat op twee omdat het een hele veelzijdige groente is. Ik maak er vaak zoetzuur mee. De pompoen snijd ik dan in een hele dunne plakjes met de kaasschaaf en ik voeg een deel zoetstof en azijn toe. Even laten koken en wat plakjes rode peper op het laatst toevoegen en het is klaar. Van pompoen kun je ook een hele mooie puree maken. Een beetje peper en zout erbij en je bent klaar.”

3. Knolselderij

“Knolselderij is de ultieme vleesvervanger. Je kunt er echt alles mee; bakken, grillen en ga zo maar door. Het is voor mij ook dé vervanger van de aardappel geworden, omdat hij er qua structuur erg op lijkt. Als je een knolselderij in een bouillon kookt, paneert en dan bakt, heb je een heerlijke knolselderijschnitzel. Vleeskruiden als dragon, tijm en knoflook smaken hier goed bij.”

4. Koolhydraatarm brood

“Een nieuwe liefde die ik de laatste weken heb ontdekt. Ik kan niet tegen brood van een dag oud, dus maak er vaak tosti’s van. Een beetje boter, een plak kaas en ik heb mijn kookbevrediging die dag gehad. Ik weet dat het gezonder kan, maar ik zeg altijd: ‘Probeer zo gezond mogelijke keuzes te maken, maar er zijn ook dingen die je gewoon echt lekker vindt.’ Bij mij is dat een tosti.”

5. Tomaat

“Tomaat blijft mijn grote liefde. Een goede tomaat lijkt net op een mooie liefdeszoen. Cherrytomaten bak ik vaak even in de pan met een beetje knoflook. Dat is eng lekker! Wist je dat de tomaat pas sinds 1900 op onze menukaart staat? Eerst werd hij alleen warm gegeten, omdat men dacht dat hij giftig was. Het is dus een vrij nieuwe groente.”

6. Belegen oude kaas

“Het is minder gezond, maar als je het door eten doet, krijgt het zo’n lekkere smaak. Zeker als je minder vlees en vis wilt eten, is het een hele goede vervanger. Het geeft je gerecht een bite en een boost. Maak er bijvoorbeeld een ragout van met bloem en olie.”

7. Spinazie

“Spinazie heeft maar één nadeel: je moet het goed wassen. Het is lekker om snel te eten; even in de wok, knoflook en uitje erbij en je bent klaar. Maar wat ik echt fantastisch vind, is de spinazie die je overhebt in een dehydrator stoppen. In zo’n apparaatje is het binnen 24 uur gedroogd. Even in de blender en je hebt groene poeder. Je kunt er koekjes van maken, over je pasta en salade strooien en in desserts verwerken. Bij mij thuis vliegen er kilo’s spinazie doorheen.”

8. Dragon

“Ik vind dragon echt top. Met dit kruid kun je een maaltijd een ander smaakje geven. Wil je een culinair orgasme? Maak dan worteltjes met een beetje dragon en frambozenazijn. Ik werk veel met de stelen van groene kruiden, het deel wat je eigenlijk weggooit. Snijd het heel dun en voeg het toe aan een maaltijd. Kies wel altijd voor vers, zeker nu. Gooi het in je tuin of je balkon en je hebt altijd dragon. Dat rijmt ook nog!”

9. Frambozenazijn

“Daar maak je alles lekker mee, van groenten tot deegjes. Vroeger maakte ik worteltjes met suiker en boter, nu voeg ik frambozenazijn toe om het net wat frisser te maken.”

10. Bloem

“Deze staat wankel in mijn top tien en kan er zo weer uitgeschopt worden. De laatste tijd probeer ik snelle koolhydraten namelijk te vervangen door langzame. Iedereen weet wat de bloedsuikerschommelingen met je doen. Ik ben iemand die heel veel bloem gebruikt, maar ben nu op zoek naar alternatieven. Zo probeer ik mijn eigen koolhydraatarme brood te bakken. Als ik mijn zinnen ergens op zet, dan lukt het. Het is nu alleen nog even klooien.”

Benieuwd naar de favoriete groenten van culinair journalist en kookboekenschrijver Janneke Vreugdenhil? Die vind je hier.