Besparen is soms nodig, maar als het op je gezondheid aankomt doe je dat liever zo min mogelijk. Een gezonder eetpatroon is gelukkig écht goedkoper. De vraag is alleen: hoe pak je dit het beste aan? We delen acht slimme tips om gezond te eten met een kleine portemonnee.

1. Geef peulvruchten de hoofdrol

De gezondheidsvoordelen van peulvruchten zijn eindeloos en ze kosten slechts een prikkie. Doordat peulvruchten vol zitten met vezels en eiwitten zit je na het eten ervan ook lekker vol. Handig om snack-attacks te voorkomen. Geef deze veelzijdige eiwitbron daarom vaker de hoofdrol als je gezond en voordelig wilt eten. Met (gedroogde) peulvruchten kun je lekkere salades, burgers en spreads maken. Koop niet alleen kikkererwten en bruine bonen, maar kies ook eens zwarte bonen of groene linzen.

2. Drink uit de kraan

Skip de frisdranken, sapjes en zuiveldranken (duur!). Het ligt voor de hand, maar het goedkoopste drankje komt gewoon uit de kraan. Voldoende water drinken is bovendien belangrijk, want het houdt je vochtbalans op peil en dat zorgt ervoor dat je lichaam optimaal kan functioneren.

3. Pluk je eigen superfoods

De supermarkten liggen vol met superfoods, maar wist je dat hetzelfde geldt voor het bos en misschien zelfs je tuin? Goed voor je gezondheid én voor je portemonnee. Zo is paardenbloem lekker door een frisse salade of een soep of als basis voor een hartige pannenkoek of om thee van te trekken. Ook zevenblad kun je plukken. Verwerk de bladeren in een salade, kook ze als groente of gebruik ze als hoofdingrediënt voor een zelfgemaakte kruidenboter of pesto. En wat dacht je van brandnetel? Brandnetel is super veelzijdig. De bladeren kun je roerbakken, verwerken in een quiche, soep of een lekkere thee van zetten.

4. Eet goedkoop volgens de seizoenen

Frambozen in de winter en boerenkool in de zomer? Je zou bijna vergeten dat groente en fruit van nature niet het hele jaar door groeit. Toch vind je een typisch zomerfruit zoals aardbei het gehele jaar door in de supermarkt. Makkelijk, maar wel veel duurder. Door te eten volgens de seizoenen bespaar je een hoop geld. Als je een rondje door de groente- en fruitafdeling maakt en alleen let op de prijs, kom je automatisch uit bij de producten uit het seizoen. De teler hoeft in deze tijd van het jaar namelijk geen kas of extra meststoffen te gebruiken om groente en fruit te laten groeien. Moeder natuur doet het werk en dat proef je ook.

5. Maak altijd een boodschappenlijstje

Zonder lijstje de supermarkt betreden is nooit een goed idee. De kans is groot dat je met meer dan je van plan was naar huis gaat – inclusief de calorierijke koekjes en zakken chips die je liever had laten staan. Maak dus altijd een boodschappenlijstje en houd je hier aan. Deze goedkope producten mogen standaard op je lijstje: ingeblikte tomaten, volkorenpasta, havermout, appels, eieren, hüttenkase, kwark, vis uit blik en pelpinda’s.

6. Ga voor groenten uit de diepvries

Laat de voorgesneden en voorverpakte groenten links liggen en ga voor groenten in pot of uit de vriezer. Voorgesneden snijbonen zijn misschien handiger als je weinig tijd hebt, maar ze zijn wel een stuk duurder. Daarbij zijn ze ook nog eens minder lang houdbaar. Groenten uit de vriezer, van doperwten tot spinazie, zijn voordelig, makkelijk te bereiden, lang houdbaar en ze bevatten ongeveer dezelfde voedingsstoffen als verse groente. Een slimme koop!

7. Minder met vlees

Door minder vlees te eten bespaar je een hoop geld, maar ook je gezondheid gaat erop vooruit. Vaker vegetarisch eten is gezond, omdat er in vlees veel verzadigde vetten zitten. Zet in plaats van vlees, groenten centraal en bedenk welke andere eiwitbronnen je daarbij kunt eten. Peulvruchten, eieren, noten, zaden en algen zijn goede en natuurlijke vleesvervangers. Laat je niet verleiden door de kant-en-klare vleesvervangers. Deze zitten vaak vol met veel zout en weinig gezonde stoffen.

8. Houd elke week een kliekjesdag

Eten weggooien is een no-go als je geld wilt besparen. Bombardeer één dag in de week tot kliekjesdag. Op deze dag haal je overgebleven maaltijden uit de vriezer om op te warmen of ga je aan de slag met wat er al in huis is. Een restje groente, vlees, vis of aardappelen? Dat kan altijd in een soep. Oude boterhammen zijn perfect voor tosti’s, wentelteefjes, bruschetta of quiche en overgebleven groenten vormen een prima basis voor een omelet, hartige muffin of frittata.

Foto door Christian Dubovan via Unsplash

Lees meer over dit onderwerp