Voor of na het sporten eet je misschien een gerecht met peulvruchten. Maar verder staan ze los van elkaar, toch? Nee hoor, sporten en peulvruchten verteren lijken meer op elkaar dan je denkt. Voor het verteren van peulvruchten kun je namelijk de ‘sportcurve’ gebruiken. En dat zegt iets over de spijsvertering én kans op winderigheid.

Wil jij resultaat zien van al die squats, deadlifts en hardlooprondjes? Natuurlijk! Één ding is dan heel belangrijk: rust. Rust zorgt voor een beter herstel (lees een sterker, fitter en gespierder lichaam). Dit principe heeft veel te maken met de spijsvertering van eten, zoals peulvruchten. Ja, echt! Maar wat dan?

Supercompensatie

Dat ons lichaam een genie is, blijkt wel weer uit het volgende: het kan zich aanpassen aan de belasting die we erop uitoefenen. Sterker nog, ons lichaam kent supercompensatie. Dit betekent dat je lichaam zich na een (intensieve) training niet alleen herstelt naar het oude prestatievermogen, maar er nog een schepje bovenop doet om zichzelf te wapenen tegen de uitgevoerde belasting. Je spieren raken namelijk iets beschadigt door intensieve beweging. Ook raken je energievoorraden uitgeput. Als supercompensatie worden deze voorraden groter. Deze supercompensatie maakt een stijgende lijn in je sportprestaties dus mogelijk!

Verminderd prestatievermogen

Die stijgende lijn vervalt als je tussendoor geen rust neemt. Tijdens een training vermindert namelijk je prestatievermogen, zodat het lichaam zich na een training kan herstellen. Wanneer je te lang na je training niks meer doet om je lichaam te prikkelen, zal het prestatievermogen teruggaan naar het beginniveau waar je bent gestart. Maar belast je het lichaam te snel, dan kun je meer afbreken dan je hebt opgebouwd. Van die stijgende lijn blijft dan niets over. Sterker nog, het kan dan zelfs een dalende lijn worden (overbelasting).

Spijsvertering van peulvruchten

Wat heeft dit te maken met het eten van peulvruchten? Heel simpel: als je peulvruchten in je mond stopt, ontstaat een soortgelijke curve. Natuurvoedingskundige Suzette Timmerman: “Veel mensen kunnen peulvruchten moeilijk verteren. Het spijsverteringskanaal en de spijsverteringsorganen krijgen flink wat te verduren. Door je lichaam te ‘trainen’ met peulvruchten eten, verbeter je de spijsvertering.”

Om te voorkomen dat je lichaam elke keer zo hard moet werken, zet het zijn kracht in: de supercompensatie! Zo kan het zijn dat je lichaam langzaam went aan peulvruchten. Maar ook hier geldt: “Eet niet alle dagen borden vol peulvruchten. Bouw het langzaam op en eet kleine beetjes. Ieder lichaam is immers anders en de voordelen van peulvruchten (vb. eiwit, ijzer, vezels en vitamine B) kun je ook halen uit kleine hoeveelheden. Het is verstandig om te beginnen met de lichtst verteerbare peulvruchten zoals linzen of tofu. Je start met squatten ook niet direct met vijftig kilo en vele herhalingen.” Wie weet is winderigheid en buikpijn dan ineens verleden tijd.

Let op, hoe makkelijk peulvruchten worden verteerd, heeft ook te maken met de bereiding.