Minder koolhydraten eten is hot. Het ene na het andere koolhydraatarme kookboek wordt gelanceerd, de winkels liggen vol met bloemkoolrijst en courgettespaghetti. Maar waarom is het beter om pasta, brood, rijst en aardappel vaker te laten staan? Wij geven je vijf redenen om minder koolhydraten te eten.

1. Je hebt minder de behoefte om te snacken

Eet je koolhydraatarm, dan grijp je echt minder vaak naar de snoeppot, koektrommel en chipszak. En zeg nu eerlijk: dat is voor iedereen winst! Dat je minder gaat snaaien en snacken als je minder koolhydraten eet, heeft alles te maken met de reactie van je lichaam op koolhydraten. De producten die je bloedsuikerspiegel laten stijgen en dalen (koolhydraten), laat je nu meer in de kast en de winkel staan. Denk aan snoep, koek en frisdrank met de snelle suikers. Maar ook aan pasta, brood en andere voedingsmiddelen met suikers. Een koolhydraatarm voedingspatroon zorgt ervoor dat die bloedsuikerspiegel stabieler is – en dat zorgt weer voor minder snackattacks!

Eet je koolhydraatarm dan is je bloedsuikerspiegel dus stabieler. Hierdoor heb je minder last van de suikerpieken en -dalen die ervoor zorgen dat je een onuitstaanbare trek hebt in zoetigheid en na de lunch alweer hunkert naar het volgende eetmoment. Nog een voordeel van een koolhydraatarm voedingspatroon: je eet meer eiwitten en vezels. Het gouden duo voor een bloedsuikerspiegel zonder gejojo.

2. Je eet meer groente

‘Maar wat eet ik dan wél als je minder koolhydraten eet?’, denk je misschien. Nou … meer groente en peulvruchten! Als je de pasta, brood, rijst en aardappelen vaker laat staan, dan ligt er gegarandeerd meer groente en peulvruchten op je bord. Je ontbijt met eimuffins met groente, luncht met een goedgevulde soep en dineert met courgettespaghetti. Dat je ineens een groentegek bent, is heel goed nieuws. Er is geen productgroep in ons menu waarin zoveel onmisbare vitamines, mineralen en vezels zitten. Groente zorgt voor een sterk immuunsysteem, een goede spijsvertering en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, bepaalde soorten kanker, diabetes type 2 en overgewicht. Win-winsituatie dus!

3. Je wordt creatiever in de keuken

Om een pasta- of rijstgerecht te koken, hoef je niet bijster creatief te zijn. Hetzelfde geldt voor een broodmaaltijd: boterham met jam en je ontbijt is klaar. Kies je ervoor om minder koolhydraten te eten, dan móet je wel vindingrijker worden. De producten die zo normaal voor je zijn en die je automatisch in je boodschappenmandje mikte – pasta, rijst, brood – laat je nu vaker staan. In het begin is het een beetje zoeken, maar uiteindelijk gaat er een nieuwe, gezonde wereld voor je open. De wereld van peulvruchten, gegrilde groenten, omeletten, soepen en uitbundige lunchtrommels. Misschien inspireert dit nieuwe voedingspatroon je zelfs om vaker te koken uit kookboeken of je eigen koolhydraatarme kookclub op te richten.

4. Je valt af

Met een koolhydraatarm voedingspatroon eet je niet alleen minder, maar ook meer! Meer groente en ook meer eiwitrijke producten zoals vlees, zuivel, ei, vis en peulvruchten. Deze producten zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel waardoor je langer een verzadigd gevoel hebt en minder de behoefte om te snacken. En ja, dat merk je aan je broekriem! Voor elk voedingspatroon geldt natuurlijk: als je meer calorieën eet dan dat je verbruikt, kom je aan. Bij een koolhydraatarm voedingspatroon moet je ervoor waken dat je niet te veel vet eet. Noten en avocado’s zijn gezond, maar ook calorierijk.

5. Je hebt meer energie

Een stabiele bloedsuikerspiegel heeft niet alleen effect op je snackbehoefte, maar ook op je energieniveau. Het schommelen van je bloedsuikerspiegel is namelijk doodvermoeiend. Het kan je het gevoel geven dat je in een rollercoaster zit van hongerbuien en stemmingswisselingen. Na het eten van een maaltijd barst je van de energie (piek!) en een paar uur later snak je alweer naar een tussendoortje (dal!). Zo kom je uiteindelijk in een vicieuze cirkel terecht. Met een koolhydraatarm voedingspatroon is dat verleden tijd. Je eet voedingsmiddelen die je bloedsuikerspiegel en dus je energieniveau stabiel houden.