De frittata verovert langzaam de wereld. Niet alleen bij mensen die koolhydraatarm eten is hij favoriet, maar ook bij liefhebbers van een makkelijke en gezonde maaltijd. Zo’n Italiaanse omelet is geen kwestie van een paar eieren klutsen en groente toevoegen. Nee, er komt veel meer bij kijken. Wij vertellen hoe je lekkerste frittata ooit maakt.

Als ontbijt, lunch of diner – een frittata kan eigenlijk altijd. Het grote verschil met de alom bekende Hollandse omelet en de Spaanse tortilla is hoe deze lekkernij wordt gemaakt. Maak je een frittata volgens klassiek Italiaans recept dan bak je hem eerst op het fornuis en schuif je hem daarna nog even in de oven. Met die laatste belangrijke stap gaan veel mensen de mist in. Ze bakken de frittata alleen op het fornuis en krijgen hem met geen mogelijkheid heel uit de pan. Of ze laten hem nét iets te lang in de oven staan, waardoor de frittata niet smeuïg is maar de structuur van een schoenzool heeft. Gelukkig kun je dat heel makkelijk voorkomen. Met deze stappen tover je zo een smakelijke frittata op tafel:

Stap 1: Verwarm de oven voor

Voor het maken van deze Italiaanse klassieker heb je niet meer dan een half uur nodig. Ideaal als je weinig tijd hebt of geen zin hebt om uren in de keuken te staan. Voordat je gaat hakken, klutsen en bakken, is het belangrijk dat je de oven op 200 graden voorverwarmd.

Stap 2: Kies de geschikte pan

Een geslaagde frittata staat of valt met de pan die je kiest. De kans is groot dat de pan waarmee je normaal bakt en braadt niet geschikt is. Houd met de volgende tips rekening bij het kiezen van de pan:

  • De pan moet je op het fornuis kunnen zetten, maar moet ook tegen de oven kunnen. Koop je een pan van gietijzer dan zit je goed.
  • De bodem van de pan moet niet te dun zijn. Anders is je frittata te snel gaar. Met een pan van gietijzer hoef je hier niet bang voor te zijn.
  • De pan moet diep zijn. Je wilt een vullende frittata, tjokvol groente en andere ingrediënten. In een ondiepe pan past dat nooit.

Stap 3: Vind het lekkerste frittatarecept

Deze stap is een eitje – letterlijk en figuurlijk -, want wij hebben het basisrecept voor je ontcijferd. Maak je een frittata voor 2 personen dan heb je nodig:

  • 6 eieren
  • 120 ml crème fraîche of volle yoghurt, volle melk, ricotta
  • Groente, kaas, kruiden etc naar keuze

Het lijkt zo simpel dat je het bijna geen recept kunt noemen. Toch moet je je daarin niet vergissen. De verhouding eieren en zuivel is namelijk heel belangrijk. Een lekkere frittata onderscheidt zich van een matige frittata door de structuur. Je wilt dat hij zo luchtig mogelijk is. Daarom is het ook belangrijk dat je zuivel toevoegt. Meestal wordt er voor crème fraîche gekozen, maar ook yoghurt, melk en ricotta kunnen prima. Je kunt hier dus gerust mee experimenteren. Kies wel voor volle zuivel, anders wordt je frittata te waterig.

Lekkere combinaties:

De frittata is een dankbare maaltijd voor al je kliekjes. Van oorsprong werd dit gerecht gemaakt van de leftovers van de dag ervoor. Ligt er een verlepte broccoli in je koelkast? Of nog een klein beetje kaas? Het is meer dan welkom in de pan. Voor extra inspiratie geven wij je een aantal lekkere combinaties:

  • Rode ui + spinazie + cherrytomaten + feta + knoflook
  • Garnalen + Parmezaanse kaas + peterselie + Spaanse peper
  • Boerenkool + rode ui + geitenkaas
  • Courgette + rode ui + knoflook + basilicum + groene pesto + cherrytomaten
  • Chorizo + spinazie + cherrytomaten + basilicum
  • Champignons + knoflook + mozzarella + spinazie
  • Doperwten, geitenkaas, zwarte olijven, munt
  • Rode ui + knoflook + oregano + Parmigiano Reggiano + peterselie
  • Oude kaas + ui + knoflook + courgette + basilicum + oregano
  • Spinazie + bacon + ui + cheddar
  • Boerenkool + rode paprika + knoflook + oude kaas + zwarte bonen
  • Rucola, basilicum, buffelmozzarella, cherrytomaten

Tip: hoe verser je eieren, hoe lekkerder je eieren. Koop ze kakelvers!

Stap 4: Bak de frittata met beleid

Frittata moet je net zoals pannenkoeken met beleid bakken. Je wilt namelijk dat hij heel uit de pan komt, zodat je hem daarna in puntjes of blokjes kunt snijden. Volg deze stappen bij het bakken:

  • Kluts de eieren met de zuivel en kruiden. Voeg je kaas toe? Kluts het meteen mee.
  • Voordat je het eimengsel in de pan giet, is het belangrijk om te bedenken welke ingrediënten je beter eerst kunt bakken of koken. Zo kun je broccoli en asperges beter voorkoken en is het een goed idee om rode ui, knoflook en bacon eerst even aan te bakken in de pan. Verse kruiden zijn smakelijker als je ze op het laatste moment toevoegt.
  • Voeg het eimengsel toe en de (voorgekookte) ingrediënten. Heb je geen nog geen olie of boter toegevoegd? Doe dat dan nu.
  • Bak de frittata voor een minuut of zes op middelhoog vuur.
  • Een frittata omdraaien is een crime, daarom komt de oven als geroepen. Zet de pan in een voorverwarmde oven voor zo’n vier minuten. Je frittata is klaar wanneer de eieren iets meebewegen als je de pan zachtjes beweegt.

Heb je geen geschikt pan voor de oven? Bak je frittata dan in 15-20 minuten gaar met de deksel op de pan of gebruik een ovenschaal of muffinvorm.

Stap 5: Snijd de frittata

Klaar? Plaats dan een bord op de pan en draai hem om. Snijd de frittata voorzichtig in puntjes of blokjes en serveer er eventueel een groene salade bij. Bon appétit!

Tip: je frittata blijft een paar dagen goed in de koelkast. Invriezen kan, maar je loopt wel het risico dat hij te waterig wordt.