Een boterham achter je bureau, een smoothie in de trein of in zes happen je pasta opeten. In een tijd waar alles snel moet, zijn we ook geneigd om in sneltreinvaart te eten. Terwijl bewust eten én flink kauwen juist zo belangrijk is. Door beter te kauwen, kun je zelfs afvallen.

Hoe vaak je precies moet kauwen, daar zijn de meningen over verdeeld. Het advies ligt tussen de twintig en veertig keer per hap. Dat klinkt veel en dat is het ook, omdat we helemaal niet gewend zijn om zo vaak te kauwen. Vaak wordt gezegd dat dit komt omdat ons eten meer bewerkt is, waardoor we simpelweg minder hoeven te kauwen. Maar waarom moet je goed kauwen? Dit zijn de vier belangrijkste redenen:

1. Je hersenen krijgen op tijd een signaal

Als je snel eet, hebben je hersenen niet de tijd om het verzadigingshormoon leptine aan te maken. Dit komt een kwartier tot twintig minuten na de eerste hap vrij. Het gevolg: je blijft eten en eet uiteindelijk meer dan nodig. Door vaker te kauwen en langzamer te eten, krijgen je hersenen wel dit signaaltje. Je stopt dan met eten op het moment dat je vol zit. Het gevoel dat je te veel hebt gegeten, heb je dan ook niet snel meer. Vaker kauwen kan je dus ook helpen met afvallen.

2. Je helpt je spijsvertering

Kauwen is eigenlijk het startsein voor je spijsvertering. Je maakt het eten fijn en vermengt het met speeksel. Heel nuttig, want in je speeksel zitten onder andere enzymen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam makkelijker voedingsstoffen kan verteren. Kauw je niet goed? Dan sla je deze belangrijke stap eigenlijk over, waardoor het lastiger is om je eten te verteren en het meer energie kost. Hoe meer je kauwt, hoe beter de spijsverteringsenzymen op het eten in kunnen werken.

3. Het is beter voor je tanden

Speeksel neutraliseert zuren uit voeding, herstelt het glazuur en doodt bacteriën. Heel belangrijk voor een gezond gebit dus! Ook belangrijk: wissel bij het kauwen je linker- en rechterkant af. Anders kun je last krijgen van je kaakspieren.

4. Met goed kauwen, eet je bewuster

Heb je ooit gehoord van mindful eten? Het is het tegenovergestelde van emotie-eten en onbewust eten. Je staat stil bij wat je eet, hoe je het eet en hoe het smaakt. Dit doe je door uitgebreid te kauwen, te proeven en hiervoor de tijd te nemen. Of het nu gaat om een driegangenmenu of een cracker. Als je eenmaal begint met goed kauwen, is mindful eten maar kleine stap. En uit onderzoek van de universiteit van Maastricht bleek dat het ook effect heeft. De proefpersonen hadden minder de drang om emotie te eten, vielen af en hadden meer controle over hun eetgedrag.