In de supermarkt wordt het aanbod van groenten steeds groter. Naast de courgette en paprika liggen nu ook schorseneren en pastinaak. Een nog wat onbekende wortelgroente in Nederland is yacon. Daar brengen we vandaag verandering in, want deze groente verdient een plekje in de groentela. Zo verras je iedereen met een heerlijk gerecht!

Weinig calorieën, een lekkere smaak, toepasbaar in veel gerechten en lang te bewaren. Check! Deze groente heeft alles in huis om van te houden.

Winterse meloen

Wat yacon bijzonder maakt, is de smaak. Van een wortel verwacht je niet dat die zoet smaakt. Verrassing: yacon is friszoet. Het wordt vaak omschreven als een kruising van appel, peer en watermeloen. Ideaal dus als je in de winter ineens trek krijgt in meloen.

Eindeloze variatie

De mogelijkheden met deze groente zijn eindeloos. Bakken, koken, rauw. Als je het rauw eet (als snack!), kan het wel bruin kleuren – net als appel en knolselderij. Tip: dip het in citroensap, een zure dressing of blancheer het even.

Bekend bij diabetici

Behalve als groente, is yacon ook verkrijgbaar als siroop (en thee), dat een karamelachtige smaak heeft. Via een verdampingsproces wordt er van de wortels een siroop gemaakt. De suikers die hierin zitten, zouden nauwelijks door het lichaam worden opgenomen. Bij diabetici is yacon dan ook bekend als suikervervanger.

In de moestuin

Hoe groot of klein jouw moestuin ook is, ook daar verdient deze groente een plekje. De reden om yacon te planten, ligt vooral onder de grond. Daar zit de knapperige knol die je kunt eten. De beste zaaitijd is de tweede helft van april, op een zonnig plekje. Een halfjaar later, na de eerste nachtvorst kun je ze oogsten.

Er zijn twee soorten knollen aan de plant: kleine, ronde knollen en grotere, langwerpige knollen. Op de kleinere knollen zitten knoppen, dit zijn de broedknollen. Oftewel, die stop je volgend voorjaar weer in de grond voor nieuwe yacon. De grotere knollen zijn voor je ovenschotel, salade, groentedip.

En yacon:

– bestaat voornamelijk uit water en inuline (daar dankt de groente ook zijn zoete smaak aan en is suiker- en vetvervanger)
– is een zeer caloriearm gewas, wat uitzonderlijk is voor een zoetstof


Wil je meer adviezen? dr. Sarah Brewer geeft in dit boek 20 wetenschappelijk onderbouwde voedings- en leefstijladviezen om langer fit te blijven.