Onze gewone, Hollandse pieper trekt wit weg naast de exotische, oranje bataat. In een korte tijd heeft de zoete aardappel een vaste plek op het menu veroverd. Maar wat is gezonder, goedkoper en duurzamer: de gewone aardappel of de zoete aardappel? De bataat en de pieper gaan de strijd met elkaar aan.

Er is weinig zo veelzijdig als een aardappel. Gepoft, gekookt of gegrild. Als klassieke pieper met jus of zelfgemaakte friet. Toch heeft de gewone aardappel plaats moeten maken voor de zoete variant. Die zie je ineens óveral. Als superfood op internet, in hippe recepten en op de menukaart van de meeste restaurants. Toch vragen wij van Lekker Gezond ons af of de zoete aardappel echt al deze roem verdiend. Tijd om ze te vergelijken.

Is een zoete aardappel wel een aardappel?

Goede vraag! Nee, de zoete aardappel is officieel geen aardappel, maar een groente.
Het behoort tot de windefamilie, dit zijn zetmeelhoudende knollen. Er zijn maar liefst 5000 verschillende zoete aardappels op de wereld te vinden, maar oorspronkelijk komt deze vrolijke pieper uit Mexico.

De bataat komt voor in veel verschillende vormen en kleuren, van langwerpig tot rond en van lichtgeel tot paars. Ondanks dat de zoete aardappel geen echte aardappel is, kun je het wel op dezelfde manier klaarmaken als een gewone pieper. Zo gek is de naam ‘zoete aardappel’ dus niet, helemaal als je de kruidige, zoete smaak proeft.

Wat is goedkoper?

In bijna iedere supermarkt zijn zoete aardappels te koop. Bij Albert Heijn betaal je €2,59 voor een kilo, bij Jumbo €2,53. De goedkoopste iets kruimige aardappels van de Albert Heijn kosten €0,76 per kilo. Je neemt dan wel een flinke zak van vijf kilo mee naar huis. Bij Jumbo kun je voor €0,80 al een kilo kruimige aardappels kopen.

Winnaar: De gewone pieper is overduidelijk een stuk goedkoper. Een kilo heb je al voor minder dan een euro. Ga je naar de markt of de boer? Dan betaal je waarschijnlijk nog minder.

Wat zegt de gezonde meetlat?

Eén ding staat voorop: beide aardappels zijn gezond. Natuurlijk maakt het wel uit hoe je het klaarmaakt. Een gekookte aardappel is een stuk gezonder dan gefrituurd. Toch zijn we benieuwd of er verder nog verschillen zijn, dus vergelijken we honderd gram gekookte zoete aardappel en 100 gram gekookte kruimige aardappel.

  • Calorieën: in een gekookte zoete aardappel zitten 94 calorieën, in een gekookte gewone aardappel 81.
  • Vezels: 2,3 gram in een zoete aardappel, 1,8 gram in een gewone aardappel.
  • Koolhydraten: 20,5 gram in de zoete, 16,8 gram in de gewone pieper.
  • Eiwitten: je vindt 1,1 gram eiwitten in de zoete aardappel en 2 gram in de gewone aardappel.
  • Vitamines en mineralen: als je kijkt naar de vitamine en mineralen vallen er een paar dingen op: een zoete aardappel bevat duidelijk meer vitamine C (17 gram) dan een gewone aardappel (7 gram). In een bataat zit ook meer natrium (32 gram tegenover 3 gram), calcium (23 gram tegenover 7 gram) en magnesium (45 gram tegenover 21 gram). Alleen als je kijkt naar kalium, scoort de gewone pieper hoger (373 gram tegenover 300 gram).
  • Extra: de glycemische index van een gekookte zoete aardappel ligt lager dan van de gewone aardappel (40 versus 60). Dit is nog steeds niet heel laag. Maar door het eten van een zoete aardappel, stijgt je bloedsuikerspiegel dus minder snel.

Winnaar: Het is een nek-aan-nekrace, want er zijn geen hele grote verschillen tussen de twee aardappels. Omdat de zoete aardappel lager scoort op de glycemische index en meer vitamines en mineralen bevat, kiezen we die toch als winnaar.

Wat is duurzamer?

Hier kunnen we kort en krachtig over zijn. De zoete aardappel groeit niet in Nederland, de gewone pieper wel. Er zijn ontzettend veel boeren in Nederland die aardappels telen, biologisch en niet biologisch. Oorspronkelijk komt de zoete aardappel uit Mexico. Tegenwoordig wordt het onder andere geteeld in de Verenigde Staten, Honduras en Senegal. Niet om de hoek dus.

Winnaar: De Hollandse pieper is de duurzaamste keus. Helemaal als je op de fiets naar de biologische boer om de hoek gaat.

Wie is de winnaar: de zoete aardappel of de gewone aardappel?

Onze Hollandse pieper is de duurzaamste en goedkoopste keus. Ook als je kijkt naar voedingswaarden zijn er geen grote verschillen met het oranje of paarse broertje. Variëren blijft natuurlijk het gezondste. Ook in de manier waarop je de aardappels klaarmaakt.