Het is weer zomer. Dat betekent mooi weer, ’s avonds laat buiten zitten en veel barbecueën. De typische barbecue bestaat uit veel vlees, brood en salades. Met andere woorden, een maaltijd van de barbecue kan veel gevarieerder en gezonder! Hoe? Lekker Gezond geeft je tips voor een lekkere en slanke barbecue.

Een avond met mooi weer? Overal ruik je buiten de geur van barbecues en hoor je het rumoer van gezelligheid. We zijn gek op zomerse barbecues! Maar vaak barbecueën met wit stokbrood, speklappen, vette saus en drank is niet de gezondste maaltijd als je goed voor je lichaam wilt zorgen. Gelukkig kun je met een bewuste keuze voor vlees, vis, saus en salades een barbecue organiseren die wél gezond is.

Welk vlees kies ik?

  • Vlees bereiden op de barbecue is mager, omdat er geen vet of olie aan te pas komt. Maar pas op dat je vlees niet zwart van de barbecue komt omdat je even niet oplette, want die verbrande stukjes zijn ronduit ongezond!
  • Kies voor vleessoorten als varkenshaas, biefstuk en entrecote. Of neem een stukje kipfilet of kalkoenfilet.
  • Voorbewerkt vlees is een minder gezonde keuze, want het bevat veel zout en ongezond vet. Dus wil je graag een hamburger? Maak ze dan zelf!
  • Met vis op de barbecue zit je altijd goed. Want de vetten die daar in zitten zijn goed voor je hart- en bloedvaten.

Saus

Kip met satésaus, biefstuk met kruidenboter en spiesjes met mayonaise, ketchup en barbecuesaus. Sausjes en vlees zijn onlosmakelijk aan barbecueën verbonden. Lekker, maar voor sausjes geldt vaak: te veel suiker, te veel zout en te veel vet. Maak je eigen saus, dat is gezonder, lekkerder en leuk! Denk aan guacamole, pesto, knoflooksaus of citroenmayonaise.

Salades

Kant-en-klare huzarensalade, aardappelsalade of rundvleessalade hebben een vaste plek veroverd aan het barbecue-buffet. Toch eet je vaak al veel stokbrood en vlees, de vraag is dus of het echt nodig is ook nog zo’n salade met veel toevoegingen naar binnen te werken.
Maak daarom zelf een salade met lekker veel groentes, dan hoef je je buik ook niet rond te eten met vijf stukken vlees, want door alle vezels in groente raak je goed verzadigd.
Stop sla, tomaat, paprika, komkommer of fruit in je salade. En varieer met noten, zaden pitten of zelfs een beetje kaas en olijfolie als dressing. Dat levert nog wat extra goede voedingsstoffen!

Kies voor meer groente en fruit

Groente hoef je echt niet alleen te eten als een salade. Nee hoor, groente kan prima op de barbecue: gegrilde maïskolven, paprika, courgette, aubergine en noem maar op. Doe je al die groentes in een pakketje van aluminiumfolie met bijvoorbeeld een takje tijm, dan krijg je heerlijk geurende en smaakvolle groentes. Ook fruit kan op de barbecue: maak spiesjes van ananas en gril ze even. En wat dacht je van banaan of perzik?

Drinken

Een koud biertje of een rosé, heerlijk! Geniet ervan en schakel vervolgens over op water. Op die manier kun je jezelf heel wat calorieën besparen. Water klinkt misschien saai, maar met wat munt en citroen smaakt het al weer heel anders.

Het toetje

Uitgegeten? Voor een toetje heb je vaak nog wel plek! Marshmallows of een ijsjes … het kan. Maar de toch al rijkelijke barbecue wordt nu echt een kiloknaller. Kies liever voor watermeloen of ingevroren yoghurt met fruit of ananasspiesjes van de barbecue.

Lees meer over dit onderwerp in ons dossier ‘Gezonde voeding’