Het hele jaar door stromen er bij gezondNU vragen binnen van lezers. Ze worden beantwoord door ons team van specialisten. We selecteerden drie bijzondere vragen van het afgelopen jaar. Is kruidenthee een medicijn? Hoe weet ik hoeveel zout er in brood zit? En waarom heb ik hoofdpijn in de ochtend? Mail je eigen vraag naar redactie@gezondnu.nl.

Waarom heb ik hoofdpijn in de ochtend?

Is het bekend dat bij ochtendhoofdpijn de oorzaak kan liggen in de hoeveelheid zuurstof die je ’s nachts inademt? Als ik inslaap, adem ik minimaal in. Daar heb ik nooit een probleem van gemaakt, maar ik word wel wakker met flinke tot zeer hevige hoofdpijn. Sinds ik ademhalingsoefeningen doe en oplet bij het inslapen, heb ik zeer duidelijke verbetering geconstateerd!

Metta Hofstra, huisarts:

Je kunt ’s ochtends wakker worden met hoofdpijn als je ’s nachts te weinig zuurstof hebt ingeademd. Dit is het meest opvallend bij het slaapaneusyndroom, ook wel OSAS genoemd, waarbij de ademhaling vele malen per nacht stokt en het zuurstofgehalte van het bloed fors kan teruglopen. Na adempauzes die vele seconden duren, komt de ademhaling dan met een grote snurk weer op gang. Het stokken van de ademhaling kan veroorzaakt worden door passageproblemen van de neus, maar ook door overgewicht of een afwijkende vorm van het gehemelte.

Mensen die aan dit syndroom lijden worden doorgaans moe wakker, hebben hoofdpijn en concentratiestoornissen. Ze hebben zelf meer kans op hartinfarcten en andere ernstige aandoeningen. Afgezien van dit syndroom zijn er ook onschuldige oorzaken van zuurstoftekort tijdens het slapen. Het doorbrengen van de nacht in en slecht geventileerde kamer bijvoorbeeld, of verkouden zijn.

Hoe weet ik hoeveel zout er in brood zit?

Hoe kan ik als consument weten hoeveel zout er in brood zit? Ik zie de hoeveelheid zout nooit bij het brood staan, niet bij de warme bakker en ook niet bij de supermarkt. En wat is dan een gunstige hoeveelheid zout?

Marijke de Waal Malefijt, natuurdiëtist:

In de praktijk gebruikt de gemiddelde Nederlander 9 gram zout per dag. De overheid wil dat de hoeveelheid zout die mensen eten omlaag gaat naar maximaal 6 gram (= 2,4 gram natrium) per dag. Bij het eten van 4 sneetjes (140 gram brood) is de inname van keukenzout via brood momenteel gemiddeld 1,8 gram zout per dag (1,3 gram per 100 gram).

Er zijn bakkerijen en broodafdelingen die op eigen initiatief al een verdere reductie hebben doorgevoerd. Er zijn speciale broodsoorten met nog minder zout te koop. De bakker of winkelmedewerker kan deze informatie verschaffen. Om het echt te weten, moet u het dus zelf vragen in de winkel. Bij voorverpakt brood kan het etiket uitkomst bieden, of anders ook de medewerker op de broodafdeling.

De voorlichting over hoeveel zout er nu precies in brood zit, laat echter vaak te wensen over! Dit kan en moet veel beter. Vragen en klagen als consumenten kan ervoor zorgen dat we niet hoeven te wachten tot de overheid wettelijke stappen neemt, maar dat de broodsector dit zelf gaat doen.

Hoe gezond is kruidenthee?

Op de radio hoorde ik dat het drinken van kruidenthee niet zo gezond is. Het probleem zou zijn dat alle kruiden in feite geneeskruiden (medicijnen) zijn. En die moet je niet zonder reden dagelijks gebruiken. Moet ik nu weer gewone zwarte thee drinken? Of is mijn kamille- of muntthee op zijn tijd toch niet zo slecht?

Florentine van Vollenhoven, natuurgeneeskundige:

De naam thee mag feitelijk alleen gebruikt worden voor een drank die gemaakt wordt van blaadjes en bladknoppen van de theeplant, de Camellia sinensis. Kruidenthee is geen echte thee, maar een aftreksel van gedroogde bladeren, bladstengels, bloemknoppen en dergelijke van planten en kruiden. Over het algemeen wordt aanbevolen om na zo’n drie weken onafgebroken gebruik van eenzelfde kruidenthee te stoppen en over te gaan op een kruidenthee met een andere samenstelling. De manier van bereiding van die kruidenthee bepaalt overigens ook of er in meer of mindere mate een therapeutische werking van uitgaat.

‘Zwarte’ thee heeft als werkzame stof onder andere cafeïne, waardoor een kopje thee al gauw half zo veel cafeïne bevat als een kop koffie. De looistoffen in de thee vertragen echter de opname van cafeïne in het lichaam. Hierdoor is het stimulerende effect van een kop thee lager dan dat van koffie, maar het blijft wel langer nawerken. Zowel zwarte thee als kruidenthee bevatten antioxidanten, zoals allerlei producten van plantaardige herkomst. Zoals met zoveel zaken draait het vooral om variatie. Zo kunt u blijven genieten van een warm kopje (kruiden)thee!