Bijna het gezondste eten ter wereld, komt uit dezelfde regio waar de Olympische spelen zijn uitgevonden. Let the games begin – op jouw bord! Hoe combineer je al het goede van de Griekse keuken, in jouw natte, koude delta-keuken? Nou, zo! Eet brons, zilver en natuurlijk goud. En vergeet niet na de afwas even te juichen als Usain Bolt!

Al jarenlang lezen we hoe goed het mediterrane dieet is. En de bewijzen daarvoor worden eerder meer dan minder. Natuurlijk is er een bewezen positief effect op je hart en vaten, maar uit studies blijkt dat een mediterraan dieet zelfs het risico agressieve vormen van borstkanker vermindert. Hulde voor de olympiërs dus! The winners are …

Goud: olijfolie

Olijfolie is de voornaamste bron van vet in het Middellandse Zeegebied. Olijfolie bestaat voornamelijk uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Onverzadigd vet verlaagt het LDL-cholesterol en daarmee het risico op hart- en vaatziekten. Bovendien heeft olijfolie een hoog gehalte vitamine E, een belangrijke antioxidant. Antioxidanten beschermen je weefsels en het DNA in de cellen tegen vrije radicalen, echt een held die je wel kunt gebruiken op jouw bord.

Zilver: tomaat

Groente levert je allerlei essentiële voedingsstoffen, bioactieve stoffen, vitamine C, provitamine A, foliumzuur, kalium, ijzer en calcium. Wie veel groente eet, heeft daarom een lager risico op overgewicht en allerlei ziektes zoals diabetes. Maar al die groentes eisen nogal veel podiumruimte op. En tijdens deze groentespelen krijgt er maar één groente een zilveren medaille en dat is (tromgeroffel) tomaat! Waarom? Naast die vezels en vitaminen en mineralen bevat tomaat ook veel bètacaroteen – een heel belangrijk antioxidant! De bètacaroteen wordt trouwens beter door het lichaam opgenomen wanneer je het combineert met vet. Dus eet bij je tomaatje altijd een beetje olijfolie. En nog beter: verhit de tomaat!

Brons: noten

Ongebrand, gebrand of geroosterd: alle noten zijn goed voor je, zolang ze maar ongezouten zijn. Noten zitten vol vitamines en mineralen zoals vitamine B1, vitamine E en ijzer en zijn een bron van onverzadigd vet. Hierdoor beschermen ze tegen hart- en vaatziekten en verlagen ze het LDL-cholesterol. In mediterrane landen worden noten in verschillende gerechten verwerkt, maar ook vaak als tussendoortje gegeten.

Kleinere kans op borstkanker

In 1989 verscheen de Zeven Landen Studie, hierin werd het vermoeden uitgesproken dat componenten uit de mediterrane keuken een beschermend effect hebben op het lichaam. Dit vermoeden is de afgelopen jaren bevestigd door verschillende onderzoeken. Zo toonden wetenschappers van de Universiteit van Barcelona aan dat het mediterrane dieet het risico op een hartaanval, beroerte of hartinfarct met dertig procent kan terugbrengen en gaf het onderzoeksteam van Columbia University Medical Center inzicht in het positieve effect op de ziekte van Alzheimer. Dat de mediterrane keuken ook de kans op borstkanker kan verkleinen, blijkt uit de onlangs gepubliceerde studie van professor Piet van den Brandt (Maastricht University). Vrouwen die een mediterraan dieet aanhouden, hebben veertig procent minder kans op oestrogeenreceptor-negatieve (hormoonongevoelige) borstkanker dan vrouwen die dat niet doen.