Eten is lekker, eten is overal en eten doen we de hele dag. Geen wonder dat die kilo’s er zo makkelijk aanvliegen en er zo moeilijk afgaan. Toch zijn vrouwen op televisie en in films wél slank. Hoe doen zij dat? En hoe word je gezond slank? Over dit slanke vraagstuk schreef gezondNU een praktisch boek waarmee je wél afvalt en niét hoeft te lijnen.

Wat zijn de drie belangrijkste eye-openers uit Lekker Slank DOE Boek?

1. Stop met hysterisch sporten

Wie fanatiek sport, zal niet veel kilo’s afvallen. Sporten is namelijk niet je droomticket naar snel slank. Sterker nog; wie gaat sporten, kan zelfs meer gaan wegen dan daarvoor. Meer bewegen en toch meer wegen, staat bekend als de ‘beweegparadox’. Je bent goedgemutst meer aan het sporten en toch val je geen gram af.

De beweegparadox ontstaat omdat we denken dat we tijdens het sporten veel calorieën verbranden. Na het sporten belonen we onszelf voor de geleverde inspanningen, je mag iets lekkers (je hebt immers gesport). Maar wie een of twee keer per week sport, verbrandt gemiddeld zo’n tweehonderd calorieën extra. Dat is iets meer dan een boterham met een stuk fruit. Wat eraf gaat door te sporten, eet je er dus zo weer aan. Onder de streep komt er dus toch een dikke plus te staan.

Meer bewegen is goed voor je conditie. Goed voor je hart- en bloedvaten en goed voor je humeur. Maar niet om snel veel kilo’s kwijt te raken! Wat wel? Verminder je dagelijkse zituren; beweeg de hele dag door. Dit verhoogt je verbranding wel op een duurzame en effectieve manier.

2. Afvallen op wilskracht lukt niet

Je wilt écht nee zeggen tegen witte wijn, chips gevulde koeken, maar waarom lukt het je dan niet? Ben je zwak? Nee. Als mens is het verdraaid lastig je ‘vrije wil’ om te zetten naar ‘doen’. En dat ligt niet aan jou. Dat komt omdat ons eigen brein wilskracht om zeep helpt. In de hersenen zit namelijk een ‘oergedeelte’ (het reptielenbrein) waarin onze reflexen en gewoontes zitten. Dit reptielenbrein stuurt de neocortex aan, hierin zitten onze plannen en ambities.

Als de neocortex wil afvallen, zal het reptielenbrein die wens aansturen vanuit instinct en impulsen. En je instinct is duidelijk: ik wil dit niet, want ik verlang naar comfort, zoet, vet en lui. Dit instinct is zo sterk dat het de ambitie van de neocortex zal overrulen. Te snel veranderen doet te veel au – dat pikt je brein niet!

Zal je ambitie om af te vallen daarom altijd mislukken? Nee, veranderen kan wel. Maar snap waarom het zo moeilijk is en waarom alleen wilskracht niet genoeg is. Voed je eigen brein opnieuw en met liefde op. Dat lukt niet in een week en met een crashdieet wordt je brein pas echt boos! Ingebakken gewoontes in je hersenen moeten er langzaam uitslijten. Duurzaam afslanken is een kwestie van aanleren van nieuwe eetroutines waarbij je je prettig voelt en je niet in de weerstand schiet.

3. Ga nooit (nooit!) op dieet

Jojoën is de belangrijkste valkuil voor een gezond gewicht; nagenoeg iedereen zal na een dieet meer kilo’s verzamelen dan dat hij of zij er vooraf heeft afgelijnd. Ga daarom nooit (nooit, echt beloof het!) op dieet.

Nagenoeg elk dieet, hoe hip-hot-and-happening het dieet ook is, berust op hetzelfde principe: je eet tijdelijk heel weinig calorieën. Je verbranding blijft wel hetzelfde, die voer je soms zelfs nog omhoog door ineens meer te gaan sporten. Op korte termijn eet je dus weinig energie en verbrand je veel. Afvallen dus. Yes!

Maar door het eten van minder calorieën dan dat je gewend was, verstoor je de balans van je stofwisseling. Je lichaam wordt opgeroepen tot een correctie van dit evenwicht en zal alles op alles zetten de normale basisstofwisseling te verlagen. Je verbranding wordt efficiënter; je lichaam leert net zo goed te presteren met minder calorieën. Dat is heel slim van ons lijf, maar niet handig op de lange termijn. Zodra we stoppen met het dieet, en je eigenlijk normaal eet, blijft je stofwisseling zo efficiënt. Je wordt van minder eten, inderdaad dikker dan voorheen.

Slank mag het ideaal zijn, diëten is dat zeker niet. Lijnen is letterlijk erger dan de kwaal. Afvallen vraagt om een leefstijlaanpak die speciaal afgestemd is op jou.

Bekijk ook ons nieuwe ‘Lekker Slank DOE Boek’, want gezond afvallen doe je zelf! »

Lees meer over dit onderwerp in ons dossier ‘Gezonde voeding’