Pasta is het ideale gerecht om te maken. Na een lange dag, voor gasten of als je geen zin hebt om te koken. Houd je veel van pasta maar ben je jouw standaardrecept beu? Deze pastasauzen horen thuis in je repertoire: ze zijn niet alleen makkelijk en lekker, ze zitten ook boordevol groenten.

Van de Italiaanse keuken wordt bijna iedereen blij. Natuurlijk is er ook niets mis met je pasta bolognese of macaroni met kaas, maar er is zoveel meer lekkers. Er zijn namelijk niet alleen ruim 600 soorten pasta, maar minimaal net zoveel soorten pastasauzen. We geven je zes groentesauzen voor de pasta die je ook elke dag zou willen eten. Aan de sauzen kun je zelf groenten, vlees, vis en noten toevoegen. Net wat je wilt. Alle recepten zijn voor vier personen.

Recept: Basis-tomatensaus

Het begint bij een stabiele basis, dat geldt ook voor tomatensaus.

Je hebt nodig:
● 1 ui
● 2 knoflooktenen
● 1 kilo verse tomaten
● Flinke lepel gedroogde oregano

Fruit de gesnipperde ui en tenen knoflook in olijfolie. Ontvel de verse tomaten en snijd ze in stukjes. Het kan handig zijn om de staafmixer te gebruiken, zodat het een vloeibaar geheel wordt. Kapotmaken met een pollepel werkt ook. Voeg zout, peper en oregano toe en laat het een half uur op laag vuur pruttelen en indikken.

Recept: Groentesaus

Groenten wil je, groenten krijg je. Heel veel. Kies voor zachte groenten, zoals courgette, selderij, paprika, aubergine, ui, prei, tomaat, komkommer, bladgroenten. Bepaal zelf welke groenten je kiest en in welke verhouding. Voeg de groenten toe aan de basis tomatensaus en blend het geheel tot het glad is.

Recept: Avocadosaus

Avocado kan op brood, in een smoothie en … door de pasta. Zo maak je deze verfrissende saus:

Je hebt nodig:
● 2 avocado’s
● 150 gram spinazie
● 2 knoflooktenen

Schil de avocado’s, snijd ze doormidden en haal de pit eruit. Doe de avocado’s, spinazie en knoflook in een keukenmachine en meng tot een glad geheel. Voeg een beetje olijfolie toe en breng de saus eventueel op smaak met peper en zout. Lekker in combinatie met cherrytomaten, kip, rucola en pijnboompitjes.

Recept: Doperwtensaus

Dit recept is super makkelijk, gezond en lekker door de doperwten.

Je hebt nodig:
● 1 ui
● 450 gram doperwten (diepvries)
● Olijfolie
● ½ groentebouillontablet
● 125 ml kookroom

Snipper de ui. Verhit olie in een koekenpan en fruit de ui twee minuten. Voeg vervolgens de tuinerwten toe en bak nog twee minuten. Verkruimel het bouillontablet erboven en voeg heet water toe. Breng aan de kook en kook de tuinerwten in zo’n vier minuten gaar. Neem de tuinerwten van het vuur en roer de room erdoor. Pureer met de staafmixer tot een gladde saus. Verwarm de saus op laag vuur en breng op smaak met peper en zout.

Recept: Pittige wortelsaus

Voor een gezellige kleur op je bord; met deze saus van wortel, kaneel en gember verras je iedere tafelgast.

Je hebt nodig:
● 400 g wortel
● 2 knoflooktenen
● 0,5 kaneelstokje
● 2 cm verse gember
● 2 eetl tomatenpuree
● 2 dl haverdrank

Verhit olie in een pan en fruit de fijngehakte knoflook en gesnipperde ui met het kaneelstokje. Was de wortel en snijd in kleine stukjes. Voeg toe aan de pan, samen met een bodempje water. Stoof in twintig minuten gaar. Verwijder het kaneelstokje. Pureer de wortel met een staafmixer. Voeg tomatenpuree toe en vervolgens haverdrank. Verwarm op een laag vuur. Pers gember met een knoflookpers uit boven de saus. Breng de saus op smaak met zout en peper.

Recept: Auberginesaus

Een lastige groente, maar heerlijk als je weet hoe je ‘m moet bereiden.
Je hebt nodig:

● 2 aubergines
● 1 ui
● 2 knoflooktenen
● 2 eetl tomatenpuree
● 400 gram tomatenblokjes in blik

Snijd de aubergines in plakken van ongeveer een centimeter en snijd deze in kleine blokjes. Doe ze in een vergiet en bestrooi met zout. Even schudden en een half uur laten staan. Spoel de blokjes vervolgens af en dep ze droog met een schone doek. Verwarm de olie in een hapjespan en bak hierin de blokjes aubergine lichtbruin. Voeg de ui en knoflook toe en bak nog een paar minuten. Voeg de tomatenpuree en -blokjes toe en breng het aan de kook. Laat de saus onafgedekt 10 minuten pruttelen. Optioneel: voeg chilivlokken en olijven toe aan de saus.

Wat is gezonder: pasta of rijst? Je leest het hier.