Witte kool, rode kool, boerenkool, spruitjes, broccoli, bloemkool… Kool is duurzaam, gezond, lekker, goed voor de slanke lijn en gaat als seizoensgroente het jaar rond. Hoog tijd voor meer kool op je bord! Vanaf nu wordt deze groente jouw lievelingsingrediënt.

De familie van kool is een uitgebreid gezin, want kool komt voor in allerlei kleuren, soorten en maten. Biologisch gezien zijn alle koolsoorten één soort. Alleen kweekte de mens hem allerlei richtingen op, waardoor we soms de bloemen eten (bloemkool, broccoli), soms de bladeren (Chinese kool, paksoi, rode kool en witte kool) en soms de kooltjes onder de oksels van de bladeren (spruiten).

Sinds een paar jaar heeft kool een stevige gezondheidsclaim: de glucosinolaten in kool zijn een mogelijke beschermer tegen kanker. De Wageningen Universiteit ontdekte dat de hoeveelheid glucosinolaten sterk toeneemt als de kool wordt gesneden. En wie van bovenstaand gezondheidsvoordeel gebruik wil maken, moet de kool zo kort mogelijk koken. Hoe korter, hoe beter. Rauw is zelf nóg beter. Uit onderzoek van TNO blijkt dat na het eten van gekookte kool slechts tien procent van die gezonde stofjes in ons bloed komt. Bij rauwe kool is dit zestig procent.

Kool kun je elke maand eten

Kool gaat als seizoensgroente het hele jaar rond en wordt veel geteeld in Nederland. Er zijn daarnaast weinig bestrijdingsmiddelen nodig en geen verwarmde kassen. In alle opzichten dus een milieuvriendelijke groente. En gelukkig valt er véél meer te kiezen dan de klassieke broccoli, boerenkool en rode kool in de winter. Eet kool in alle seizoenen en verras jezelf elke maand met een nieuw soort op je bord.

  • Januari: savooiekool, spruitjes, witte kool
  • Februari: boerenkool, rode kool, savooiekool, spruitjes, witte kool
  • Maart: bloemkool, rode kool, savooiekool, spruitjes, witte kool
  • April: bloemkool, Chinese kool, witte kool
  • Mei: bloemkool, Chinese kool, spitskool
  • Juni: bloemkool, Chinese kool, savooiekool, spitskool
  • Juli: bloemkool, Chinese kool, rode kool, spitskool
  • Augustus: bloemkool, rode kool, savooiekool, spitskool, witte kool
  • September: bloemkool, Chinese kool, rode kool, savooiekool, spruitjes, spitskool, witte kool
  • Oktober: bloemkool, boerenkool, broccoli, Chinese kool, rode kool, savooiekool, spruitjes, witte kool
  • November: bloemkool, boerenkool, broccoli, Chinese kool, rode kool, savooiekool, witte kool
  • December: bloemkool, boerenkool, broccoli, Chinese kool, rode kool, savooiekool, witte kool

Kool zit vol vitamines en mineralen

Een ander belangrijke reden om meer van kool te gaan houden: het zit boordevol vitamines en mineralen. In kool zit veel vitamine A, B en vooral C, maar ook ijzer en calcium. Extra vitamine C nodig? Dan zijn spruitjes op je bord een nog beter idee dan de bekende sinaasappel. In boerenkool, Chinese kool en broccoli zit het meeste ijzer. Voor de meeste calcium moet je ook bij boerenkool zijn. Vergeet natuurlijk niet zoveel mogelijk af te wisselen. Alle koolsoorten zijn stuk voor stuk rijk aan gezonde voedingsstoffen.

Kool is goed voor je lijn

In kool zitten weinig calorieën en dat is weer goed voor de slanke lijn. Een portie boerenkool van 100 gram (rauw) bevat maar 50 calorieën. Rode kool, witte kool en savooiekool zijn nog slanker: 30 calorieën. Dat betekent dat je er veel van kunt eten zonder aan te komen. En omdat de groentes veel vezels bevatten, geven ze toch een verzadigd gevoel. Schep dus gerust een extra keer op.

Kool kun je wokken, koken en rauw eten

Kool is natuurlijk een geliefd ingrediënt in de Hollandse stamppot, maar kan ook gestooft en gewokt worden. Bijna alle koolsoorten kun je zelfs rauw eten. Inspiratie nodig? Kool smaakt heerlijk door bijvoorbeeld een salade, in de soep en door een smoothie. Maar de meesten eten kool gekookt. Kool kook je al snel te lang en het verschilt per soort hoeveel minuten je het maximaal moet koken. De kooktijd op een rij volgens het Voedingscentrum:

  • Broccoliroosjes: 3 minuten
  • Bloemkoolroosjes: 5 minuten
  • Zuurkool: 5 minuten
  • Paksoi: 7 minuten
  • Chinese kool: 8 minuten
  • Spruitjes, boerenkool, savooiekool: 10 minuten
  • Witte kool, spitskool: 12 minuten
  • Rode kool: 17 minuten

Kool is lang houdbaar

Kool kan buiten de koelkast op een droge en koele plaats drie tot vijf dagen bewaard worden. In een papieren of open zak in de de groentela van je koelkast bewaar je verse kool het langst: drie tot zeven dagen. Heb je kool gekookt? Eet het dan binnen twee dagen op en bewaar het in een afgesloten bakje in de koelkast. In de vriezer kan kool als je het vooraf kort blancheert, zelfs een jaar bewaard worden in een goed afgesloten plastic diepvriesbakje of diepvrieszak. Bereide kool kan tot drie maanden goed afgesloten in de vriezer bewaard worden.