Gezond en slank zijn, dat willen we allemaal. Maar terwijl de één al aankomt van het kijken naar de wikkel, kan de ander chocola blijven eten. Volgens afslankcoach en schrijfster Mieke Kosters klopt dit niet: “Ik groeide op met het idee dat slanke mensen kunnen eten wat ze willen en dikke mensen gewoon pech hebben. Dit is niet waar.”

Wat is nu het grote geheim van slanke mensen?

“Het geheim is dat ze eten wat ze willen, maar alleen niet te veel. Het lijkt heel simpel, maar voor veel mensen is dit erg moeilijk. Ik groeide op met het idee dat slanke mensen kunnen eten wat ze willen en dat dikke mensen gewoon pech hebben. Nooit heb ik geleerd dat het normaal is om nee te zeggen tegen iets lekker. Op een gegeven moment ben ik gaan inzien dat slanke mensen niet alles willen eten en dus veel vaker nee zeggen. Ik dacht vroeger echt dat ik weinig at.”

Hoe ben je tot deze ontdekking gekomen?

“Door eerst mijn slanke vriendinnen te observeren. Na mijn tweede zwangerschap was ik voor mijn doen heel zwaar. Ik dacht dat ik weer een dieet moest volgen, een tijd moest afzien en streng moest zijn voor mezelf. Een vriendin zei op een borrel: ‘O bitterballen, die kan ik nooit weerstaan’, vervolgens zag ik haar twee bitterballen eten en verder niets. Ik zei ook dat ik bitterballen niet kan weerstaan, maar at er zo vier en daarbij chips en kaas. Zij koos echt voor iets dat ze lekker vond en at er dan een beetje van.”

Maar waarom is dit voor veel mensen zo moeilijk?

“Het heeft te maken met de overtuiging die mensen hebben opgedaan in de loop van hun leven, zoals: ‘Eten is gezellig’. Als je zo opgroeit is genieten een synoniem geworden voor te veel eten. Daarom zeggen mensen vaak: ‘Nou ja zeg, jij hoeft toch helemaal niet aan de lijn te doen. Doe eens gezellig’, als iemand geen taart neemt op een verjaardag. Maar eten kan ook een soort vermijding zijn. Je wilt niet voelen dat je niet lekker in je vel zit of onrustig bent en gaat daarom eten. Het doorbreken van dit patroon is de kern van het geheim van slanke mensen. Je kunt blijvend afvallen als je deze patronen doorbreekt.”

Is dat niet heel confronterend?

“Dat is het zeker. De grap is dat mensen daarom vaak grijpen naar een dieet. Het is snel en makkelijk, je hoeft niet na te denken en alleen te eten wat ze zeggen. Eigenlijk is dit een soort kindgedrag, we willen een moeder of goeroe die zegt wat je mag en wanneer het genoeg is. Je neemt dan niet de verantwoordelijkheid voor je eetgedrag.”

Wat kunnen slanke mensen leren van wat zwaardere mensen?

“Als het om eten gaat, zijn veel mensen extreem perfectionistisch. Als tachtig procent wat je eet gezond is, is het ook goed. Extreem gedrag is nooit houdbaar. Van sommige zwaardere mensen kun leren om ook eens los te gaan en te genieten. Aan de andere kant hebben zwaardere mensen wel vaak een schuldgevoel na het eten. Dan geniet je er alsnog niet echt van.”

Praktische tips van Mieke Kosters:

  1. Bedenk een oneliner voor jezelf. Als je weer naar de kast loopt, kun je dan zeggen: ‘Je gedrag kies je zelf, is het honderd procent zeker dat je geen nee kunt zeggen?’ of ‘Mijn lichaam is geen kliko’ of ‘Als honger niet het echte probleem is, is eten nooit de oplossing.’
  2. Neem een time-out op het moment dat je nog een cracker wilt eten. Leg desnoods je hand op je buik en adem drie keer in- en uit. Zo word je bewuster van je gedachten en geef je jezelf de ruimte om je eigen gedrag te kiezen.
  3. Vervang chips niet voor worteltjes. Eerst zijn worteltjes leuk, maar na een half jaar zeg je: ‘Ik ben toch geen konijn.’ De worteltjes worden dan langzaam rijstwafels en op den duur weer chips. Kies bewust voor chips, dan kun je er ook van genieten. Of je neemt chips of je neemt niets.