Geen tijd of zin om te koken? Dan is een afhaalmaaltijd wel héél verleidelijk. Maar wat haal of bestel je als je lichaam je meer waard is dan een patatje mayo of een pizza? Lekker Gezond comes to the rescue! Wij zetten de gezondste afhaalmaaltijden voor je op een rij.

1. Thais

Als je bij een Thais restaurant kunt bestellen of afhalen, is dit de gezondste keus. Laat de currygerechten op basis van kokosroom links liggen, maar kies voor een wokgerecht met zilvervliesrijst, spring rolls van rijstpapier of een salade. Het grote voordeel van Thais eten, is dat je de maaltijd zo zwaar kunt maken als je zelf wilt.

2. Chinees

Kies niet voor babi pangang, een loempia of koe-lo-yuk, maar mager vlees of vis met noedels en verse groente. Een minder vette hap, wel voedzaam.

3. Italiaans

Bij Italiaans denk je misschien direct aan pizza’s met te veel zout en pasta’s vol kaas en ei. Dat kan anders! Zoek naar een Italiaans afhaalrestaurant die koken met volkorenpasta, verse tomatensaus en groente. Dan heb je je gezonde Italiaan te pakken!

Zo maak je je afhaalmaaltijd (iets) gezonder:

– Ben je op het station en is er alleen een supermarkt in de buurt? Kies dan voor een kant-en-klare salade, maar wees zuinig met de dressing.

– Een frietje met mayo krijgt een gezonde upgrade door de groente die je erbij serveert. Terwijl de één bij de snackbar wacht, tovert de ander snel een salade op tafel. Benieuwd wat diëtisten in de snackbar bestellen? Wij vroegen het.

– Wie iets meer geduld én tijd heeft, kan altijd een groente-pizzabodem beleggen. Een bodem van bloemkool en biet, hebben wij getest.

– Bij sommige afhaalrestaurants zijn de porties zo groot, dat je er makkelijk nog een dag van kunt eten. Overeet je niet, maar bewaar de helft (of een kwart) voor de volgende dag.

– Falafel, ja die populaire kikkererwtballetjes, is een verstandige keus als je voor een shoarmazaak staat. Kies voor minder saus, extra groente en laat het shoarmabroodje achterwege.