Kip-pen-vel. Hoe is het toch mogelijk dat die turnster, voetballer en wielrenner stééds weer boven zichzelf uitstijgt? Natuurlijk, het is talent. Maar ook: heel goed trainen en altijd goed eten. Dat laatste heb jij ook in de hand! Stop het gepruts met shakes en repen in de keuken. Topsportdiëtist Stephanie Scheirlynck deelt haar kennis en vertelt hoe het wel moet.

Het is niet zo gek dat topsporters moeten letten op de juiste voeding. Wetenschappelijk onderzoek wijst namelijk uit dat voeding wel degelijk invloed heeft op sportprestaties. Maar hoe zit dat bij een normale, recreatieve sporter? gezondNU krijgt de antwoorden op vragen die we, stiekem allemaal, hebben.

Moet je ook op je voeding letten als je geen topsporter bent?

Topsportdiëtist Stephanie Scheirlynck: “Of je nu een kilometer of een marathon voor de boeg hebt, één ding staat vast: je hebt er brandstof voor nodig. Om ervoor te zorgen dat je niet met een lege tank thuiskomt of de volgende dag kreupel loopt van de pijn, heb je informatie nodig en makkelijke recepten. Zo houd je ook als gemiddelde sporter je lichaam voor, tijdens en na het sporten intact. Pas dan blijft het sporten echt leuk. En hoe je eet, hangt af van wat voor sporttype je bent: ben je een competitieve of recreatieve sporter? Wat voor sporter je ook bent, je hoeft niet te overdrijven qua voeding of dieet. Maar het is wel belangrijk dat ook een normale, gemiddelde sporter niet achteruitgaat op het gebied van zijn of haar lichaam en prestaties.”

Wat vind je van de honderden adviezen over voeding en sport op internet?

“Ik vind veel van die voedingsadviezen erg kort door de bocht. Tegenwoordig kan iedereen zich voedingscoach noemen en dat gebeurt dan ook veel op social media. Maar een voedingscoach is niet hetzelfde als een diëtist. Je bent namelijk pas diëtist op het moment dat je een opleiding hebt afgerond op het gebied van voeding – geen cursus. Wat ik ook veel zie, is dat het internet vol staat met adviezen die heel extreem zijn en uitkomst lijken te bieden voor iedereen. Er wordt geen rekening gehouden met het feit dat een voedingsadvies per persoon, per sportsoort en per moment verschilt. Mijn doel is om juist die specifieke informatie te geven: waarom is het bijvoorbeeld goed om als wielrenner een banaan voorafgaand aan een duurtraining te eten?”

Hoe weet je naar welke adviezen je moet luisteren?

“Ik zeg altijd tegen mensen die het internet afstruinen, dat het slim is om te checken wie er achter een website of blog zit. Is de eigenaar ongeschoold? Dan weet je dat je de adviezen met een korreltje zout moet nemen. Verder geef ik vaak de tip om te experimenteren met een aantal adviezen en op basis daarvan zelf te oordelen. Niemand verplicht je om naar iemand te luisteren. En wat voor de één werkt, werkt voor de ander juist niet. Vaak druppelen veel mensen na zo’n twee à drie maanden zelf experimenteren bij een diëtist binnen, omdat ze hun doel niet bereiken.”

Wat kun je het beste eten voordat je gaat sporten?

“Mijn algemene advies is om vlak voor een training nog even een koolhydraatrijke snack te eten, zodat je lichaam van genoeg brandstof is voorzien. Denk aan een banaan of krentenbol. Tijdens de inspanning adviseer ik om voldoende water te drinken en nog iets extra’s te eten als je lang en intensief bezig bent. Dat kan een energiereep zijn, maar ook een plak ontbijtkoek of mueslireep. Wil je de volgende dag weer fit voor de dag komen, dan is het slim om na de inspanning iets te eten wat veel eiwitten bevat. Een bakje kwark is bijvoorbeeld een slimme keuze. Dit zijn de simpele drie stappen die iedereen kan volgen.”

Stephanie Scheirlynck is een Vlaamse topsportdiëtist. Ze schreef onder andere ‘Het sportkookboek’ en ‘Het sportkookboek voor krachtsport’.