Tussen de broccoli en winterwortel trekt de bloemkool wit weg. Deze oer-Hollandse groente is bij weinig mensen favoriet. Is het niet om de muffe geur, dan is het wel om de typische koolsmaak. Zonde vinden wij. Deze vijf geheimen halen je over om vaker met bloemkool te koken.

Geheim 1: Bloemkool is goed voor je weerstand

Bij vitamine C denk je waarschijnlijk niet aan bloemkool, maar aan sinaasappels. Toch is bloemkool rijk aan deze weerstandsvitamine; met een portie van 100 gram zit je al bijna aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Daarnaast bevat deze kool onder andere vitamine K, magnesium, kalium, vitamine B6 en calcium. En wist je dat deze groente een echte vezelbom is? Niet alleen belangrijk voor een gezonde spijsvertering, maar vezels geven je ook lang een verzadigd gevoel.

Geheim 2: Je kunt zelfs de bladeren van bloemkool eten

In de bladeren van de bloemkool zit meer calcium dan in de bloemkool zelf. Een belangrijk mineraal voor gezonde botten en spieren. Gooi ze dus niet zomaar in de kliko, maar gebruik ze in je keuken. De bladeren smaken goed in een soep, stamppot of een wokgerecht, maar je tilt ze pas écht naar een hoger plan als je ze roostert in de oven. Een beetje olijfolie, dille en knoflook en je snack of voorgerecht is klaar. Hoe knapperiger, hoe beter.

Geheim 3: Er is ook groene, oranje en paarse bloemkool te koop

De bloemkool is wit van kleur, omdat de bloemknoppen tijdens de groei worden afgedekt met zijn eigen bladeren. De groene, oranje en paarse zijn tijdens de groei meer blootgesteld aan zonlicht, waardoor ze gekleurd zijn. Naast de kleur zijn er weinig verschillen qua smaak en voedingswaarden. Helaas verliezen de kolen wel iets hun kleur door ze te koken.

Geheim 4: Er zijn eindeloos veel manieren om bloemkool te bereiden

Voor mensen die graag minder koolhydraten eten, is de bloemkool een uitkomst. Je kunt haar namelijk goed als vervanger van aardappels, pasta, rijst of couscous eten.
En omdat bloemkool neutraal van smaak is – ze wordt wel het ‘blanke canvas’ onder de groente genoemd – smaken bijna alle kruiden er lekker bij. Inspiratie nodig? Dit zijn de lekkerste bereidingswijzen:

  • Als couscous. Doe de helft van een bloemkool in een blender of keukenmachine en maal fijn. Verwarm olie met een teentje knoflook in de koekenpan, doe de bloemkoolkorrels hierbij en bak ze kort in de pan. Breng de kool op smaak met wat peper en citroensap en voeg je favoriete groente, kruiden en noten toe. Of gebruik een couscousrecept en vervang de couscous door bloemkool.
  • Als soep. Met een halve bloemkool, een liter groentebouillon, een theelepel kerrie en 250 milliliter kookroom draai je in een kwartier een romige soep in elkaar.
  • Als puree. Breng na het koken de bloemkool op smaak met Parmezaanse kaas, crème fraîche, knoflook en citroensap. Met een foodprocessor maak je er een gladde puree van. Bloemkoolpuree is ook lekker in een stamppot.
  • Als rijst. Lekker in sushi of verwerkt in een rijstgerecht. Vermaal rauwe bloemkoolroosjes in de keukenmachine of blender en bak ze kort met je gerecht mee. Niet te lang, anders wordt de bloemkool slap.
  • Als pizzabodem. Maal de bloemkool fijn en mix de korrels met twee eieren, peper en zout. Maak er op bakpapier een bodem van en bak die in twintig minuten af. Leg daarna je favoriete beleg erop en bak de pizza nog een aantal minuten.
  • In je smoothie. Het klinkt misschien niet zo lekker, maar het maakt je smoothie romig en extra vullend. Kook de kool wel eerst en laat dan afkoelen.
  • Geroosterd uit de oven. Snijd de bloemkool in roosjes en schuif in de oven met wat olijfolie en kruiden. Deze kruiden zijn altijd goed: tijm, paprikapoeder, komijn, kurkuma, chilipoeder
  • Op de barbecue. Je kunt bloemkool in plakken snijden als een soort steak en kruiden met olijfolie, knoflook, komijn, currypoeder en paprikapoeder. Een paar minuten op de barbecue (of in de oven) en je creatieve vleesvervanger is klaar.
  • Als snack. Snijd de bloemkool in kleine stukjes en rooster met wat kruiden in de oven. Je kunt de kool ook eerst in wat meel rollen voor een knapperig korstje. Lekker met een dip van cottage cheese en bieslook.
  • Als dip. Rooster de bloemkool in de oven met een mix van olijfolie, sambal en komijn. Als de roosjes zacht zijn, haal je ze uit de oven en doe je ze in een keukenmachine of blender. Doe er nog een teentje knoflook, twee eetlepels tahin en citroensap bij.

Geheim 5: Je kunt bloemkool tot wel tien dagen bewaren

Van één bloemkool kun je vaak meerdere keren eten. Ideaal, tenzij je geen zin hebt in wéér een maaltijd met deze kool. Veel mensen weten niet dat je bloemkool tot wel tien dagen kunt bewaren in de groentela in de koelkast. En kun je echt geen bloemkool meer zien? Bewaar hem dan in de diepvries. Even in roosjes snijden en kort blanceren in water met zout en je bloemkool is klaar voor de vriezer. Binnen zes maanden moet je hem wel soldaat maken. Vergeet dus niet de datum op het diepvrieszakje of –bakje te schrijven.