‘Geen pillen maar paprika’, is de leus van huisarts Tamara de Weijer. In haar huisartsenpraktijk en als voorzitter van Vereniging Arts en Leefstijl zet ze zich in om Nederland gezonder te maken met voeding en leefstijl. Ook schreef ze onlangs het boek ‘Eet beter in 28 dagen’. Welke ingrediënten verdienen volgens de leefstijlarts een plek in je keuken?

De gezondste ingrediënten vinden in de supermarkt, is niet altijd even makkelijk. Daarom vragen wij aan toonaangevende voedingsdeskundigen wat voor hen onmisbaar is in de keuken. Dit keer deelt Tamara de Weijer, huisarts, voorzitter van Vereniging Arts en Leefstijl en schrijver van het ‘Eet beter in 28 dagen’, haar top tien.

1. Olijfolie (extra vierge)

“Onbehandeld en puur natuur van de eerste koude persing, om elke dag te gebruiken in salades en andere koude gerechten. Het liefst neem ik een paar flessen mee van mijn vakantieadres. Als je olijfolie verhit, verlies je een deel van de smaak. Daarom gebruik ik de gewone en goedkopere olijfolie om in te bakken en te braden.”

2. Bouillon

“Ik heb helaas te weinig tijd om zelf bouillon te trekken. Ik gebruik bouillonblokjes zonder al te veel toevoegingen. Het liefst koop ik ze in de biologische winkel.”

3. Azijn

“Er zijn heel veel verschillende soorten zoals wijnazijn, balsamico azijn, appelazijn, in allerlei prijsklassen. Kijk voordat je een flesje koopt voor de zekerheid even op het etiket. Sommige azijnen zijn regelrechte suikersauzen.”

4. Verse kruiden

“Rozemarijn, tijm, munt, basilicum, oregano, dille en salie heb ik in potjes op het terras staan. Hiermee maak je elk gerecht lekker. Rode uien met tijm, geroosterde groenten met rozemarijn, tomaten met basilicum. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Kruiden die ik overheb, vries ik in. Zo heb ik altijd verse kruiden bij de hand.”

5. Pompoenpitten en zonnebloempitten

“Ik rooster ze voor bij de soep en op de salade. Mijn kinderen vinden ze heerlijk over een gesneden appeltje met kaneel.”

6. Gejodeerd keukenzout

“Er zijn veel soorten zout in vaak prachtige verpakkingen. Een potje roze Himalayazout of zeezout ziet eruit als een cadeautje. Maar van alle soorten zout gebruik ik toch het liefst gewoon gejodeerd keukenzout in de root-witte papieren verpakking. Aan dit zout is jodium toegevoegd. Zeker als je weinig brood eet, raad ik je aan JoZo te gebruiken. Dan weet je zeker dat je voldoende jodium binnenkrijgt.”

7. Ongebrande noten

“Dus niet de variant die door de frituur is gehaald. Lekker vers en als je wilt kun je ze prima roosteren in de pan of in de oven.”

8. Uien en knoflook

“Deze smaakmakers gebruik ik in grote hoeveelheden. Als je een uitje langzaam fruit, dan heb je een natuurlijke zoetmaker.”

9. Sojasaus zonder suiker

“De enige saus die ik regelmatig gebruik. Weliswaar bewerkt, maar erg lekker om mee te wokken. Je hebt maar een klein beetje nodig, hij is heel erg zout.”

10. Indische kruiden

“Ik gebruik veel verse gember en maak er ook thee van. Ik vind het heerlijk om Aziatische kruiden te mengen: ketoembar, koenjit (kurkuma), djintan (komijnzaad), sereh (citroengras) en laos (galangwortel).”