Als er iemand is die weet hoe je lekker plantaardig kunt eten, dan is het wel Lisette Kreischer. Ze is het brein achter de Nederlandse zeewierburger en schreef een boekenkast vol boeken over de veganistische lifestyle. Kortom: de expert op het gebied van een groen leven. Welke ingrediënten verdienen volgens Lisette een plekje in je keuken?

De gezondste ingrediënten vinden in de supermarkt, is niet altijd even makkelijk. Daarom vragen wij aan toonaangevende voedingsdeskundigen wat voor hen onmisbaar is in de keuken. Dit keer deelt Lisette Kreischer, bedenker van de Dutch Weed Burger en schrijver van onder andere de boeken ‘The Plant Pharmacy’ en ‘Groente uit de zee’, welke ingrediënten niet mogen ontbreken in je keuken. En dat zijn allesbehalve de standaardboodschappen.

1. Plant + bio + seizoen

“Hoe kan ik kiezen uit al dat lekkers dat het plantenrijk te bieden heeft? Noten, granen, peulvruchten, zaden, kruiden, groente, fruit en wieren. Er is zoveel moois, lekkers en gezonds. Vandaar dat ik voor deze tien ingrediënten begin met een drieluik om van daaruit te navigeren. Dat drieluik bestaat uit plantaardige voeding, dat biologisch is en gegeten wordt in het seizoen waarin het groeit. Dat is eerste is voor mij heilig. Planten kunnen ons niet alleen ademen, maar ook helen en voeden. De plantaardige keuken is een zeer vriendelijke keuken die bijdraagt aan al het leven op aarde en die alles in zich heeft om iedere dag weer gezond, rijk, kleurrijk en smakelijk te eten. Vervolgens is het voor mij ondenkbaar om niet bio te eten. Ik houd namelijk van deze aardkloot en zie met eigen ogen hoe bestrijdingsmiddelen leven op aarde ontwricht. Biologisch dus. Ben je bang dat het te duur wordt? Kies in het seizoen. Moeder aarde is briljant. Ze geeft ons allerlei medicinale plantaardige cadeautjes precies in het seizoen dat we het nodig hebben. Ze heeft dat allang uitgedacht en het enige dat wij hoeven te doen is haar te volgen. Een bijkomend voordeel is dat je portemonnee dat ook leuk zal vinden. Een courgette uit het seizoen waarin het groeit is vele malen goedkoper dan uit het seizoen waarin het niet thuishoort.”

2. Zeewier

“Het komt uit de zee, groeit op zonlicht en behoort tot één van de krachtigste planten op deze planeet. Juist: zeewier! Deze ‘groente uit zee’ is een essentiële aanvulling op de plantaardige keuken, door de hoogwaardige eiwitten, omega-vetzuren en mineralen die het bevat. Zeewier is daarnaast puur umami. Je weet wel, die vijfde smaaksensatie naast zoet, zuur, zout en bitter en een smaak die onmisbaar is voor de plantaardige keuken. Kies voor gedroogde zeewiersprinkels om aan je bordje pasta toe te voegen of laat in je soep een streng kombu meekoken voor extra nutriënten en smaak. Ook heerlijk is een pesto op basis van zeewier, bijvoorbeeld dulse en wakame. Vervang dan de Parmezaanse kaas door cashewnoten en gistvlokken.”

3. Kruiden als medicijn

“Natuurvolken weten het al vele eeuwen: die plantjes onder onze tenen en boven ons hoofd kunnen krachtige medicijnen zijn. We zijn het alleen een beetje vergeten. Door specifieke planten (kruiden) aan onze maaltijd toe te voegen, wordt je eten niet alleen voedzaam, maar ook een medicijn. Denk eens aan goudsbloem, brandnetel, paardenbloem, vlierbloesem en bes. Stop dus niet een zakje brandnetelthee in je kopje heet water, maar ga naar buiten. Pluk die prikbeesten en laat het trekken in gekookt water voor een medicinale kruidenthee.”

4. Gistvlokken

“Een gezond en prachtig alternatief voor bijvoorbeeld Parmezaanse kaas zijn gistvlokken. Gistvlokken hebben een hoog umami-gehalte en zijn dus heel rijk van smaak. Ze worden gebruikt als voedingssupplement omdat ze een hoog gehalte aan B-vitamines bevatten (B1, B2, B6 en foliumzuur) en ze zijn heel geschikt om mee te koken. Denk bijvoorbeeld aan een kazige fondue op basis van witte bonen, verrijkt met gistvlokken en wat witte wijn. Of een rijke pesto op basis van groenvoer, knoflook, gistvlokken, cashewnoten of pijnboompitten en olijfolie.”

5. Kiemen

Kiemen zijn jonge plantjes die net zijn ontsproten. Ze zitten daardoor vol met voedingsenergie voor de potentiële plant die ze kunnen worden. Alle stoffen om iets groot en gezond te maken, zitten hier dus in. Denk aan antioxidanten, stoffen voor de celgroei- en herstel, maar ook eiwitten, vezels, mineralen en vitamines met de grootste levenskracht. Doordat het zaadje dat jij eet nog in het kiemproces zit, zijn alle stoffen heel makkelijk op te nemen voor je lichaam. Daarnaast leveren kiemen prachtige spijsverteringsenzymen. Als je je hierin verdiept, gaat er een wondere wereld open! Allerlei zaden, peulvruchten en granen kun je laten ontspruiten door ze te weken. Van broccoli en erwten tot zonnebloempitten en boekweit.”

6. Gefermenteerde voeding

“Fermentatie van voeding is het verbeteren van de kwalitatieve eigenschappen van dat voedsel door middel van micro-organismen en enzymen. Natuurlijke voedingsstoffen uit het voedsel komen op deze manier vrij, waardoor ze beter door het lichaam kunnen worden opgenomen en verteerd. Gefermenteerde voeding is een enorme aanvulling in een gezond eetpatroon: het helpt de spijsvertering, ondersteunt het immuunsysteem, verhoogt de waarde van vitamines en produceert talloze behulpzame enzymen. Voorbeelden van gefermenteerd voedsel zijn: zuurkool, kimchi (tip: kies voor vegan kimchi), tempé, kombucha en waterkefir.”

7. Brandnetel

“Al eerder noemde ik deze bijzonder sterke plant die ons niet alleen kan voeden, maar ook kan genezen. Brandnetel is een zeer veelzijdig kruid. Het is een typisch voorjaarskruid dat je lichaam kan ondersteunen bij de jaarlijkse grote schoonmaak. Brandnetel reinigt, bouwt op, geeft nieuwe levenskracht en kan de weerstand helpen verhogen. Brandnetel werkt sterk ontzurend, is ondersteunend bij bloedarmoede door het hoge ijzergehalte, kan ingezet worden bij reumatische aandoeningen en heelt en reinigt de huid. Ze prikkelt dus niet alleen vanbuiten, maar ook vanbinnen, zodat alles weer wakker wordt en kan gaan stromen. Zet er thee van, stoom haar om te eten als groente of maak er een lekkere soep van.”

8. Paardenbloem

“Door velen verafschuwt in het gazon, maar voor mij een zeer waardevolle en geneeskrachtige powerhouse! Deze plant, waarschijnlijk één van de meest voorkomende in je omgeving, is in zijn geheel eetbaar, verbetert de stofwisseling, stimuleert de spijsvertering en nieren, is een prachtig tonicum voor de lever en galblaas en geeft een boost aan het hele lichaam. Pluk haar blad voor door de salade of pesto, maak een siroop van haar bloemen of doe in het voorjaar een kuurtje met Taraxacum tinctuur.”

9. Haver

Haver is één van mijn grote liefdes. Haver is bijzonder voedzaam, medicinaal en extreem veelzijdig. Haver werkt aardend, zenuwstelsel kalmerend en versterkend, spijsvertering bevorderend en prebiotisch. Maak in de winter pap van haar vlokken, drink havermelk in je cappuccino of maak een lekker romig sausje met haverroom.”

10. Tempé

“Ik ben een sucker voor tempé. Tempé bestaat uit gefermenteerde sojabonen en is daardoor niet alleen enorm gezond, maar ook een goede bron van eiwitten. Je moet er even mee leren omgaan, maar als je eenmaal de potenties ziet en de kwaliteiten begrijpt, dan kun je het omtoveren in een goddelijk hartige snack. Ik braad tempé meestal heel krokant in olie en blus het daarna af met shoyu of tamari en een beetje maple syrup en besprenkel het met gerookte paprikapoeder. Boy oi oi, wat is dat lekker.”