Ervaringsdeskundige Dieuwke Tijsen vond na jaren diëten dé manier om eenvoudig kilo’s kwijt te raken zonder calorieën te tellen. Met haar boek bewijst ze dat gezond eten goed haalbaar is met een druk leven, als je maar kiest voor de juiste producten. Welke ingrediënten mogen volgens Dieuwke niet in je keuken ontbreken?

De gezondste ingrediënten vinden in de supermarkt, is niet altijd even makkelijk. Daarom vragen wij toonaangevende voedingsdeskundigen wat voor hen onmisbaar is in de keuken. Dit keer deelt Dieuwke Tijsen, schrijfster van het V-Lifestyle Belevingsboek, haar top tien. In haar boek geeft ze de beste tips om voor eens en voor altijd van die extra kilo’s af te zijn en legt ze uit hoe je taart kunt eten én tegelijkertijd kunt afvallen, zonder uren te zwoegen in de sportschool. Deze ingrediënten verdienen volgens Dieuwke een plek in jouw keuken:

1. Havermout

Havermout is een superfood en heerlijk als ontbijt, maar ook om een taartje mee te bakken. Het is niet alleen goed als je een hoge cholesterol hebt, maar het versterkt ook het immuunsysteem, verkleint de kans op diabetes type 2, bevordert de spijsvertering, geeft een verzadigd gevoel, vermindert het risico om astmatisch te worden en het beschermt je hart tegen diverse ziektes. Kortom, gezonder kan haast niet.”

2. Kaneel

“Kaneel smaakt heerlijk door de Griekse yoghurt of havermout. Het helpt tegen hart- en vaatziekten, zorgt ervoor dat voedsel langer goed blijft, remt de groei van schimmels en bacteriën en het zorgt ervoor dat je geen pieken in je bloedsuikerspiegel krijgt.”

3. Groene thee

“Thee is na water het meest gedronken drankje ter wereld en heerlijk om de dag mee te beginnen of mee te eindigen. Mijn favoriet is groene thee. Goed voor je spijsvertering, het doodt bacteriën, het vertraagt het verouderingsproces en vermindert stress en vermoeidheid. Genoeg redenen om af en toe een kopje groene thee te drinken toch?”

4. 100% Pindakaas

“Wie is er niet mee opgegroeid? Pindakaas is eigenlijk altijd lekker. Op een sneetje speltbrood, maar ook heerlijk door een kom met havermout. Pindakaas kent ook veel gezondheidsvoordelen. Het zorgt namelijk voor een gevuld gevoel, het bevat veel verzadigde vetzuren, het helpt bij het afslanken, het is goed voor de spieropbouw en er zit vitamine E in.”

5. Zoete aardappelen

“De zoete aardappel is een mooie vervanger van de gewone aardappel. Er zitten aanzienlijk minder snelle koolhydraten in. Deze aardappel is erg gezond omdat het een diversiteit aan vitaminen en mineralen bevat, waaronder magnesium wat zorgt voor rust en ontspanning van het lichaam.”

6. Ongezouten noten

“Een handje ongezouten noten vind ik een fantastisch tussendoortje. Ik eet graag ’s avonds na het eten een handje noten op de bank. Noten stillen de honger en verminderen de eetlust. En ze zijn gewoon erg lekker.”

7. Eieren

“Een ei hoort erbij. In het weekend vind ik het superlekker om een eitje bij het ontbijt te eten. Gepocheerd, spiegel of hard gekookt, het maakt me eigenlijk niet uit. Ook eieren kennen veel voordelen. Er zitten namelijk veel voedingsstoffen in, ze zijn goed voor je ogen en helpen je spieren beter te herstellen na het sporten.”

8. Speltbrood

“Een speltboterham met onbewerkt beleg past goed binnen een gezonde leefstijl. Denk aan gerookte zalm, mozzarella of hummus. Naast dat het verrukkelijk is, is speltbrood ook erg gezond. Er zitten meer eiwitten en vitaminen in dan in gewoon brood en het is licht verteerbaar.”

9. Avocado

“Een avocado kan eigenlijk overal bij. Het smaakt heerlijk in combinatie met mozzarella en past in iedere salade. Je kunt van avocado zelfs een lekkere chocolademousse maken.”

10. Pure chocolade

“Wat is het toch fijn dat pure chocolade gewoon gezond is en dat je het kunt blijven eten. Met pure chocola kun je de lekkerste gezonde taarten maken maar het is ook heerlijk als garnering bij je ontbijt. Of neem een lekker stukje tussendoor.”