“Eet meer groente!”, is de boodschap van David en Stephen Flinn, ook wel bekend als de Happy Pear. Met hun kookboek proberen ze iedereen te overtuigen om met meer groente te koken. Want: je kunt er eindeloos mee variëren, ze zitten bomvol smaak en zijn heel makkelijk te bereiden. Maar welke ingrediënten mogen nog meer niet in je keuken ontbreken?

De gezondste ingrediënten vinden in de supermarkt, is niet altijd een makkie. Daarom vragen wij toonaangevende voedingsdeskundigen wat voor hen onmisbaar is in de keuken. Dit keer delen de Ierse broers David en Stephen Flinn hun top tien. In hun boek De Wereld van de Happy Pear geven ze meer dan honderd plantaardige recepten met groente in de hoofdrol. Van spinazie-aardappelkoekjes tot groentepaella. Deze ingrediënten verdienen volgens David en Stephen een plekje in jouw keuken:

1. Linzen

“Het is ideaal om altijd een blik linzen in huis te hebben. Natuurlijk is het beter als je ze zelf kookt, maar niet iedereen heeft daar tijd voor. Linzen zijn heel veelzijdig en kunnen in veel gerechten gebruikt worden. Je kunt er zelfs een lekkere spread van maken voor op brood.”

2. Wortelgewassen

“We zijn gek op wortelgewassen, zoals wortel, knolselderij en aardappels. Deze groenten smaken geweldig in de soep!”

3. Tamari

“Tamari is misschien wel onze favoriete smaakmaker in de keuken. Aan bijna alle hartige gerechten voegen we deze saus toe.”

4. Couscous

“Volkoren couscous gebruiken we vaak omdat het zo snel klaar is: in vijf minuten staat het op tafel. Ook meteen een goede manier om genoeg vezels binnen te krijgen.”

5. Rijst

“Ook rijst staat vaak bij ons op het menu. We wisselen zilvervliesrijst en volkoren basmatirijst met elkaar af. Je kunt er de lekkerste paella mee maken!”

6. Havermout

“Ontbijten met havermout is een goede manier om je dag met energie te beginnen. We doen het bijna iedere dag. Lekker met een snufje kardemom, gember en kaneel. Als fruit voegen we graag pruimen toe.”

7. Verse kruiden

“Alle verse kruiden zijn geweldig. Een simpel gerecht toveren we zo om tot een geweldige maaltijd.”

8. Dadels

“Dadels gebruiken we vaak als we iets bakken, medjoul dadels zijn favoriet. Voordat we ze gebruiken, weken we ze eerst in warm water. Ook in smoothies zijn dadels lekker.”

9. Kokosnootcrème

“Als je een blik kokosnootmelk opent, ligt er altijd een laagje vet op. Je maakt hier binnen een paar minuten een lekker vegan toetje van. Voeg een beetje vanille-extract toe en klop het geheel tot het een luchtige substantie is.”

10. Notenpasta

“Hazelnoot-, cashew- en amandelpasta zijn heel veelzijdig. Lekker met een rijstwafel, pitabroodjes, dadels of selderij.”

Benieuwd naar de gezondste ingrediënten van andere voedingsdeskundigen? Lees de favoriete ingrediënten van Asja Tsachigova, Nora French, Hetty Crèvecoeur, Sandra Bekkari en de Foodsisters.

De wereld van de happy pear + jaarabonnement voor maar € 27,95