“Waarom weten we hoe we gezond moeten eten, maar is het zo lastig om dit vol te houden?” Voeding- en leefstijlcoach Carola van Bemmelen ging op zoek naar het antwoord. Met haar boek De Gelukkige Eter bewijst ze dat een relaxte relatie met eten wél mogelijk is. Welke ingrediënten mogen volgens Carola niet in je keuken ontbreken?

De gezondste ingrediënten vinden in de supermarkt, is niet altijd even makkelijk. Daarom vragen wij aan toonaangevende voedingsdeskundigen wat voor hen onmisbaar is in de keuken. Dit keer deelt Carola van Bemmelen, schrijver van het boek De Gelukkige Eter, haar top tien. In haar boek deelt ze de truc om frustratie en ge-jojo te voorkomen: je oerbrein verleiden tot gezonder eetgedrag. In 99 procent van alle gevallen beslist namelijk je oerbrein wat je eet. Deze ingrediënten verdienen volgens de voeding- en leefstijlcoach een plek in jouw keuken:

1. Kruidenmixen van Jonnie Boer

“Toen ik net begon met koken zonder suiker en zooi, kwam ik naast peper en zout niet verder dan het gebruik van kerrie en paprikapoeder. Gelukkig is er nu veel meer mogelijk qua kruidenmixen. Met name de mixen van Jonnie Boer vind ik echt super en gebruik ik veel. Bijvoorbeeld de Carribbean spice op kip en vis, de Picadillo op het gehakt voor de taco’s, de Ras el Hanout in plaats van shoarmakruiden en de Lemon Pepper op gegrilde ovengroenten.”

2. Goede Griekse olijfolie

“Ik ben gek op de mediterrane keuken. Een goede, smaakvolle olijfolie is wat mij betreft de basis in de keuken. Vetten vertragen het legen van de maag waardoor je langer verzadigd bent, en ze zijn ontzettend belangrijk voor het goed functioneren van heel veel lichaamsprocessen. Ook zorgen ze ervoor dat je oerbrein lekker rustig blijft en dat is natuurlijk wat we willen. Ik kies voor extra vierge over de salades en een tweede of derde persing voor het koken en om zelf mayonaise van te maken. Ik ben niet zuinig in het gebruik van olie, er gaan echt wel wat flessen door per week. Tip: je maakt heerlijke kruidenolie door olijfolie in een jampotje of mooie glazen fles te doen samen met bijvoorbeeld een teentje knoflook en wat basilicum of peterselie. Hoe langer je het laat trekken, hoe lekkerder het wordt.”

3. Super Bouillon van Rineke Dijkinga

“Niets is heerlijker dan een lekkere kop soep. Maar hoe maak je die lekker zonder bouillonblokjes? Ik doe dat tegenwoordig met een paar eetlepels Super Bouillon van Rineke Dijkinga, gecombineerd met wat Keltisch zeezout en soms een scheutje biologische tamari, afhankelijk van de soep.”

4. Keltisch zeezout

“Als je dit zout eenmaal hebt geproefd, wil je niet anders meer. Keltisch zeezout bevat veel meer mineralen en is daardoor lekker zacht van smaak. Ik gebruik het eigenlijk overal voor: door gerechten, over salades, op een halve avocado met wat olijfolie en als smaakmaker in soepen en sauzen.”

5. Gember

“Iedere dag drink ik wel een aantal glazen verse gemberthee. Ik snijd een paar stukken gember en giet er kokend water overheen. Je kunt er nog een schijfje citroen bij doen, maar het hoeft niet. Gember heeft een bloedzuiverende werking, het ondersteunt je lever en het helpt om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. In de winter werkt het bovendien verwarmend en dat is in onze oude boerderij heel fijn wanneer ik op mijn koude kantoortje zit te werken!”

6. Pijnboompitten

“Pijnboompitten vind ik geweldig! Ze zijn niet alleen superlekker, ze zitten ook nog eens bomvol mineralen en ze kunnen helpen om je hongergevoel te verminderen. Dat laatste werkt bij mij overigens niet echt, ik vind ze te lekker! Ik doe ze vaak over een salade, maar maak ook wel eens een carpaccio met rosbief waar ik dan wat pitten overheen strooi. En uiteraard gaan ze ook in de verse pesto, die ik vervolgens weer gebruik in allerlei gerechten.”

7. Parmezaanse kaas

“Hier in huis lopen drie mensen rond met lactose-intolerantie. Parmezaanse kaas is voor hen een prachtige optie. Het is gemaakt van rauwe melk en is daardoor veel beter te verteren dan gewone geraspte kaas. Bovendien is de kaas lekker pittig van smaak. Ik gebruik hem in sauzen, door de soep en ook vaak in een stamppot om een extra ´bite´ toe te voegen. Ook een paar vlokken over de salade vind ik heerlijk.”

8. Avocado

“Mijn motto is: ‘the fatter the better’. Daarom grossier ik in avocado´s. Ik eet er bijna iedere dag wel eentje. Ze staan bol van allerlei gezonde vetzuren en zitten bomvol vezels. Zo gebruik ik een avocado om mijn ontbijtpap mee te maken, samen met een sinaasappel in de blender, als ondergrond voor een sandwich, lekker met gerookte zalm, een gekookt eitje, kipfilet, rosbief of tomaat, als dressing voor over de salade of als basis voor een heerlijke guacamole of mayonaise waarin je groenten kunt dippen. Maar het is natuurlijk ook lekker als tussendoortje, gewoon doormidden met olijfolie en wat Keltisch zeezout of als basis voor een heerlijk ijsje.”

9. Mayonaise

“Bij heel veel gerechten smaakt een goede mayonaise heerlijk. Bovendien is het een prachtige bron van gezonde vetten, zeker als je het zelf maakt. Zelf mayonaise maken heeft mij altijd heel ingewikkeld in de oren geklonken, maar het is echt heel makkelijk. Je hebt nodig: 250 milliliter olijfolie voor bakken en braden, een halve eetlepel pittige mosterd, vier eetlepels appelazijn, twee eierdooiers en peper en zout en eventueel kruiden naar smaak. Basilicum is mijn favoriet. Doe alles in een hoge kom en zet de staafmixer erin. Trek hem naar boven en je ziet de mayonaise ontstaan. In de koelkast kun je het in een afgesloten potje ongeveer twee weken bewaren. Vaak is-ie bij mij voor die tijd allang op. Mocht je dat te veel werk vinden, kies dan voor de mayonaise van Ton´s of voor een goede Belgische mayonaise. Die bevatten beide geen suikers.”

10. Water

“Misschien is het geen officieel ingrediënt, maar ik wil het toch graag genoemd hebben. Water is wat ons lichaam de hele dag nodig heeft en nogal eens wordt vergeten. Ik drink het de hele dag door. In de zomer op kamertemperatuur, in de winter gekookt. Vaak met een klein beetje Keltisch zeezout erdoor, omdat de mineralen uit het zout ervoor zorgen dat het beter wordt opgenomen in het lichaam. Regelmatig maak ik een grote kan met gepimpt water door er bijvoorbeeld een paar schijfjes sinaasappel of ander fruit aan toe te voegen. Maar ook met een takje basilicum, rozemarijn, lavendel of verveine smaakt het heerlijk.”

Ben je benieuwd naar De Gelukkige Eter? Bij een jaarabonnement op Lekker Gezond krijg je het boek nu cadeau.