Ben je iemand die elke zomer loopt te puffen en te steunen als het kwik boven de 25 graden stijgt? Eet jezelf dan met de juiste ingrediëntkeuze koelbloediger. ZTRDG presenteert de lekkerste houd-het-koelrecepten. In een handomdraai klaar en slurpen ‘verplicht’!

Als het warm is, gaan we massaal aan het ijs en drinken we het liefst ijskoude dranken. Toch doet dat helemaal niets voor je, aldus de wetenschap. Het effect is vooral psychologisch. Koud tussen je oren, zogezegd! Wat werkt wel? Eten en drinken dat je laat zweten, zoals warme thee en gepeperde soep. Zo laat je wel je inwendige thermometer dalen.

Binnen de Chinese voedingsleer hebben warmte en koude een heel andere plek dan in de Hollandse keuken. Deze geneeswijze focust vooral op de ‘thermische werking’ van eten. In de keuken onderscheiden ze hete, warme, neutrale, verfrissende en koude voedingsmiddelen die niet alleen smaakbepalend zijn, maar elk ook hun effect hebben op je gezondheid.

Verkoelend eten verfrist letterlijk je lichaam, aldus de Chinese voedingsleer, en maant tot kalmte in die zin dat het je organen tot rust brengt en je yin versterkt. Verwarmend eten doet het tegenovergestelde. Het zet aan tot activiteit. Daarnaast krijg je het er vaak ook letterlijk warm van. Deze manier van eten stimuleert je yang.

Ook de seizoenen zijn ingedeeld in yin en yang. De Chinese voedingsleer stelt dat je in de zomer, het yang-seizoen bij uitstek, meer yin moet eten om in balans te blijven. En dat betekent dus niet zozeer dat je jezelf alleen maar koud eten voorzet, maar vooral verkoelende ingrediënten. ZTRDG combineert in deze recepten de Chinese voedingsleer met onze Hollandse nuchterheid voor een extra verkoelend recept.

Verkoelende boodschappenlijst:

Taugé ● Sla ● Komkommer ● Courgettes ● Yam ● Zeewier ● Radijsjes ● Spinazie ● Munt ● Tuinkers ● Tomaten ● Paprika ● Aubergines ● Kokosnoten ● Citrusfruit ● Mandarijnen ● Peren ● Watermeloen ● Lima-, mung-, en sojabonen

Benieuwd naar wat je hier allemaal van kunt maken? Kijk dan snel op onze receptenpagina!