Virussen, bacteriën en schimmels zijn overal. En ondanks dat we er veel over weten, verrassen ze ons altijd weer. Moet je daar bang voor zijn? Nee, maar je moet je er wel tegen wapenen. En het beste wapen tegen al die ziekteverwekkers is je eigen lichaam. Of nee, je weerstand!

1. Leg vezels op je bord – heel veel vezels

Niet alleen je huid wordt bevolkt door bacteriën; je darmen ook. De bacteriën in de darm wonen niet alleen in ons lichaam, ze eten wat wij eten, ze zorgen voor nageslacht en ze werken voor ons. Deze bacteriën zijn zelfs het centrum van ons immuunsysteem; ze maken vitaminen aan en schakelen ziekteverwekkers uit. Probeer er altijd aan te denken dat wat je in je mond stopt, niet alleen lekker moet zijn voor jou maar ook lekker moet zijn voor die gasten in je darm: de darmbacteriën. En waar houden je gasten van? Vezels! Heel veel vezels!

Vezels zijn de onverteerbare koolhydraten uit graan, fruit, groente en peulvruchten – eet dat volop. Denk ook aan het eten van gefermenteerde voeding zoals yoghurt en zuurkool, want ook dat vinden bacteriën lekker. En heb je een antibioticakuur gehad? Neem dan probiotica om de gezonde balans in je darm te herstellen.

2. Eet zeewier tegen bloedarmoede

Popeye wist het al: te weinig ijzer eten maakt ons slap. Bloedarmoede voorkomen is daarom belangrijk om te werken aan een sterke weerstand. Spinazie eten zoals Popeye is dus een goede keus. Maar zeewier eten, is een nog veel beter idee. Zeewier is een bijzonder rijke bron van mineralen, zoals ijzer. Zeesla, een groenwier, bevat maar liefst 25 keer meer ijzer dan vlees. De bruinwieren arame, hijiki en wakame bevatten zeker tien keer zo veel calcium als melk. Zin in zeewier? Eet eens een zeewiersalade met zalm en avocado – lekker en eenvoudig.

3. Laat de zon schijnen met kurkuma

Kurkuma zorgt voor carnaval op je bord (knalgeel!). Maar de curcumine in het specerij wordt al eeuwenlang gebruikt om zijn werking als antioxidant. Het is ontstekingsremmend, antibacterieel en schimmelwerend. Het verleidt sommige deskundigen zelfs tot een advies om elke dag kurkuma toe te voegen aan ons eten – in je salade, groentesoep en smoothie.

Hoe gebruik je kurkuma? Vermeng een kwart theelepel kurkumapoeder met een halve theelepel olijfolie en voeg er zwarte peper aan toe. Gebruik dit mengsel om groente en soep op smaak te brengen of als basis voor een dressing over een salade. Kurkuma combineren met zwarte peper en olie is een must; het zorgt ervoor dat de curcumine beter wordt opgenomen.

4. Biet it!

Rode bietjes zijn de klassieker die oma serveert naast een speklapje. Maar je weerstand eist vaker bietjes. Rode bieten zijn niet alleen goed voor je bloeddruk maar ook voor een sterk immuunsysteem omdat ze zo veel vezels bevatten. En wat goed is voor je darmen, is goed voor je weerstand (zie geheim 2!). Wie bietjes ook in een smoothie stopt, ze poft met walnoten in de oven of door de salade raspt, eet niet alleen vezels maar ook vitamine C. Want per honderd gram biet eet je vijf milligram vitamine C. En tja, vitamine C is uiteraard de Robocup als het gaat om een goede weerstand. Dus voor vezels en vitamine C: biet it!

5. Eet magnesium

Ons lichaam snakt naar magnesium. Zeker in tijden dat je boog gespannen staat. Spanning en stress vreten letterlijk de voorraad magnesium in je lichaam op. En als het op is, is het op. Het gevolg: je schiet letterlijk in een kramp (kuitkramp!). En dat geldt voor lichamelijke spanning, maar ook voor geestelijke spanning. Spanning zorgt dat je minder weerbaar bent voor een ziekteverwekker.

Magnesium zorgt op zijn beurt voor ontspanning. Meer weerbaar worden? Eet volop bladgroentes zoals kropsla, spinazie, boerenkool en andijvie. En: hoe groener de bladgroenten, hoe meer magnesium ze bevatten. Ook pompoenpitten, amandelen en sesamzaad bevatten een flinke hoeveelheid magnesium.

6. Zorg voor tijd

Tijdsgebrek is hét argument om niet zelf te koken. Als je veel stress hebt of moe bent, staat je hoofd gewoon niet naar boodschappen doen, recepten bedenken en in een pan roeren. Maar tijdgebrek is ook een valkuil. Je racet ‘s ochtends zonder ontbijt het huis uit, luncht ‘s middags niet omdat je wilt doorwerken en zakt ’s avonds voor de televisie. Maar je eet wel koekjes, pizza en chips omdat je honger hebt. Allemaal voeding met weinig voedingsstoffen die je weerstand zullen verlagen. Juist als je gestrest bent en tijdgebrek hebt, is goed eten belangrijker dan ooit. Dus, ‘Ik heb geen tijd om te koken?’ wordt: ‘Ik heb geen tijd om slecht te eten!’