“Vroeger aten mensen niet per se gezonder, maar wel veel minder, met meer regelmaat en zonder E-nummers”, stelt Asja Tsachigova. De voedingsdeskundige schreef het boek Dreambody en deelt hier wat volgens haar de 10 gezondste ingrediënten zijn. Wat moet je volgens Asja zeker weten in je keukenkastje hebben staan om lekkerder én gezonder te eten?

De gezondste ingrediënten vinden in de supermarkt is soms best een ingewikkeld karwei. Daarom vragen wij toonaangevende voedingsdeskundigen wat voor hen onmisbaar is in de keuken. Dit keer deelt Asja Tsachigova, schrijver van het boek Dreambody, haar top tien. Asja schreef een boek dat niet alleen laat zien wat je moet eten, maar vooral waarom. Het goede nieuws: om een Dreambody te ‘krijgen’, heb je bijna alle gereedschappen in huis. Maar dan moet je wel weten hoe je voeding, ontspanning en bewegen moet inzetten. Haar boodschap: “Anders eten, is veranderen. En dat start met kleine stapjes. Dan ontdek je dat bewuster eten en leven je gelukkiger maakt.”

1. Vers fruit

“Vers fruit is de belangrijkste energiebron voor ons lichaam. De door fruit geleverde energie kan door ons lichaam, vooral door onze spieren en hersenen, snel gebruikt worden. Ook is fruit rijk aan natuurlijke vitaminen, mineralen en antioxidanten. Citroenen staan bij mij op nummer 1. Ze helpen onze lever te ontgiften, bevorderen het oplossen van nier- en galstenen en reinigen het bloed.”

2. Groente

“Groente is onmisbaar in een gezond voedingspatroon vanwege de vezels en waardevolle voedingsstoffen. Vooral rauwe groente aan het begin van de maaltijd stimuleert de afscheiding van spijsverteringssappen, waardoor het voedsel beter wordt verteerd.”

3. Gedroogd fruit

“Gedroogd fruit, zoals gedroogde abrikozen, pruimen, vijgen en dadels, is een perfect middel tegen constipatie. Als je gedroogd fruit hebt gegeten, zwelt het op in je darmen waardoor je darmen sneller de neiging hebben om zich te ontlasten. Daarnaast is gedroogd fruit een uitstekende bron van energie en een ideale vervanger van snoep.”

4. Keltisch zout of Himalayazout

“Veel mensen gebruiken nog steeds keukenzout dat stoornissen in het metabolisme van de levende cellen veroorzaakt en bijdraagt aan een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Keltisch en Himalayazout zijn in tegenstelling tot keukenzout ongeraffineerd en bevatten waardevolle mineralen en spoorelementen. Bij matig gebruik is dit zout een perfect alternatief voor keukenzout.”

5. Kruiden

“Op de eerste plaats zijn kruiden een prima alternatief voor zout in je gerecht. Belangrijk, want in Nederland eten we te veel zout wat onze gezondheid schaad; het heeft een negatief effect op je bloeddruk en je hart- en vaten. Kruiden maken je gerecht ook nog eens veel lekkerder. Zo is dille bij vis of bruine bonen bijvoorbeeld heerlijk. En bij je pasta of tomatensoep is verse basilicum onmisbaar. Kruiden kunnen je gezondheid ook nog eens een handje helpen. Zo bevordert oregano de spijsvertering zal verse tijm hoest onderdrukken en keelpijn verzachten.”

6. Pure honing

“Pure honing heeft veel positieve eigenschappen vanwege een hoge voedingswaarde. Honing bevordert de spijsvertering en is mild voor de maag en het darmslijmvlies in tegenstelling tot geraffineerde suikers. Daarom is honing een perfecte vervanger van suiker in diverse gerechten.”

7. Kruidenthee

Kruidenthee is een aftreksel van een kruid en bevat in tegenstelling tot zwarte thee geen theïne en looizuur die verstoppend werkt, de opname van ijzer remt en de tanden verkleurt. Kruidentheeën, zoals brandnetelthee, kamillethee, venkelthee en tijmthee, hebben een heilzame werking op de gezondheid.”

8. Olijfolie extra vierge

“Ongeraffineerde olijfolie extra vierge is één van de meest gezonde en natuurlijke voedingsmiddelen als het om gezonde vetten gaat. Deze olie is rijk aan vitamine E en andere antioxidanten die ons immuunsysteem ondersteunen en versterken en ons lichaam beschermen tegen schadelijke stoffen en veroudering.”

9. Ghee

Ghee is geklaarde boter, dat betekent dat de eiwitten zoals caseïne, lactose (melksuiker) en andere bestanddelen uit de boter zijn verwijderd. Ghee is zuiver, zacht van smaak en geschikt om verhit te worden. Bij hoge verhitting komen er geen schadelijke stoffen vrij. Dus ideaal voor bakken, braden en zelfs frituren.”

10. (Pseudo)granen zoals quinoa, boekweit en havermout

“Deze producten leveren ons lichaam veel waardevolle stoffen en hebben daarom een positieve invloed op onze gezondheid. Het regelmatig eten van havermout helpt cholesterol te verlagen. Quinoa is rijk aan hoogwaardige eiwitten, vitamine A en mineralen, zoals ijzer, calcium en magnesium. Boekweit heeft een positieve invloed op de spijsvertering omdat het de stoelgang verbetert. Ze zijn bovendien glutenvrij en daarom ideaal voor mensen met een gevoelige en verstoorde spijsvertering. Al moeten mensen met coeliakie zeker weten dat havermout niet verwerkt is in de fabrieken waar het in aanraking komt met gluten.”

Neem een abonnement op Lekker Gezond en ontvang ‘Het Dreambody plan’ cadeau!