Terwijl de één ’s ochtends aan een groot bord havermout zit, krijgt de ander met moeite een kopje koffie naar binnen. Veel mensen krijgen geen hap door de keel in de ochtend. Waar komt dat door? Lekker Gezond geeft tips en tricks zodat je toch een goede start van de dag maakt!

‘Ik ben blij als ik een kop koffie naar binnen krijg in de ochtend’ of ‘Ik eet alleen een cracker, anders word ik misselijk.’ Geen trek hebben of misselijk worden van ontbijten, veel mensen hebben moeite om ’s ochtends iets te eten. En dat terwijl het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is! Het zorgt ervoor dat je spijsvertering op gang komt, geeft je energie en met een goed ontbijt heb je minder tussendoortjes nodig. Maar waarom krijg je nou geen hap door je keel? En hoe zorg je ervoor dat je de lunch wel haalt?

Redenen waarom je moeite hebt met ontbijten

Je kunt om verschillende redenen moeite hebben met ontbijten. Zo voel je je misschien misselijk in de ochtend of heb je gewoon echt geen trek. Waardoor krijg je geen hap door je keel? Dit zijn de drie belangrijkste redenen:

  •       Stresshormoon

Het hormoon cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Het zorgt ervoor dat we ons in veiligheid kunnen brengen als we in gevaar zijn. Maar het helpt ons ook om wakker te worden. Een piek in cortisol maakt namelijk dat er energie vrijkomt in het lichaam. En deze piek vind ’s ochtends plaats. Tijdens stress worden processen die op dat moment minder belangrijk zijn, zoals de spijsvertering, geremd. De cortisolpiek in de ochtend kan er dus voor zorgen dat je geen trek hebt. Wacht dus even tot je gaat ontbijten.

  •       Lage bloedsuiker

Misselijk, duizelig, trillen en zweten. Dit kunnen de verschijnselen zijn van een te lage bloedsuiker. Je bloedsuiker is namelijk het laagst in de ochtend, omdat je al een aantal uren niet hebt gegeten. Een paar slokjes zoete thee of vruchtensap brengt je bloedsuikerspiegel weer omhoog.

  •       Reflux

Je wilt iets gaan eten en het komt direct weer naar boven? Je kunt last krijgen van reflux als je laat op de avond nog gegeten hebt. Tijdens de slaap vertraagt de spijsvertering. Je maag en darmen krijgen dus niet de kans om de maaltijd te verteren voordat je op bed gaat liggen. Dat kan ervoor zorgen dat je bij het opstaan naar de wc moet rennen. Het is dus goed om je lichaam tijd te geven voor vertering van de maaltijd voordat je gaat slapen.

Tips en tricks voor een goede start

Negen tips en tricks om je spijsvertering op gang te brengen, misselijkheid te verminderen en toch snel en voedzaam te ontbijten.

1. Minder avondeten

Er zit enige waarheid in de uitdrukking ‘ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar’. Het ontbijt overslaan leidt tot een tekort aan voedingsstoffen dat je bijna niet in kunt halen. Daarnaast krijg je al snel honger en zijn ongezonde tussendoortjes heel verleidelijk.

2. Maak een routine

Waarschijnlijk heb je al een routine voor het opstaan, maar maakt het ontbijt daar nog geen deel van uit. Sta bijvoorbeeld altijd om (ongeveer) dezelfde tijd op. Zo raakt je lichaam gewend aan activiteit op dit tijdstip en wordt het makkelijker om te ontbijten.

3. Neem de tijd

Snel een boterham smeren en een kopje koffie voor onderweg? Probeer eens de tijd te nemen voor een ontbijt. Zet een goede kop koffie of thee, bak een broodje in de oven of een kook een eitje. Stress tijdens het ontbijt zorgt er alleen maar voor dat je nog minder trek krijgt.

4. Ga een rondje wandelen voor je ontbijt

Om je lichaam wakker te maken kan het helpen om te bewegen. Lichaamsbeweging stimuleert namelijk de spijsvertering. Even een blokje om en je verlangt naar een goed ontbijt.

5. Doe iets tijdens het ontbijt dat je leuk vindt

Door negatief over het ontbijt te denken, gaat het je niet lukken om ook daadwerkelijk wat te eten. Doe eens iets wat je leuk vindt tijdens het ontbijt: lees bijvoorbeeld een goed boek of maak een puzzel.

6. Gemberthee tegen misselijkheid

Krijg je direct een misselijk gevoel als je aan ontbijten denkt? Probeer dan een kop gemberthee, dit helpt tegen misselijkheid.

7. Maak je ontbijt de avond van tevoren

Als je ’s ochtends écht geen tijd hebt, maak je ontbijt dan de avond van tevoren klaar. Denk bijvoorbeeld aan ontbijtmuffins, frittata voor een portie eiwitten of de hippe overnight oats: havervlokken die een nachtje in melk geweekt hebben. Eet smakelijk!

8. Ga voor een vloeibaar ontbijt

Mocht het eten van vast voedsel niet lukken, ga dan eens voor een vloeibaar ontbijt. Met drinkyoghurt of een smoothie vol groenten en fruit krijg je al de nodige voedingsstoffen binnen.

9. Probeer verschillende dingen uit

Wat voor de één werkt, werkt niet direct ook voor de ander. Een ontbijt hoeft niet saai en eentonig te zijn, er zijn oneindig veel variaties. Een kommetje yoghurt met vers fruit, een boerenomelet of een heerlijk broodje gerookte zalm met hüttenkäse. Ontdek de wondere wereld van het ontbijt!