Tofu wordt uit de koelkast gehaald wanneer we thuiskomen van het werk, de avond valt en de ingrediënten voor het avondeten worden verzameld. We gooien het door wraps, in een ovenschotel of door noodles. Maar wat dacht je van tofu als ontbijt? Klinkt vreemd, is erg lekker. We geven je drie eiwitbommen als ontbijt.

Sojaproducten, en dus ook tofu, knappen bijna uit elkaar van de eiwitten. Het zijn fijne vleesvervangers en kunnen een bijzonder tintje geven aan een gerecht. Hoewel tofu steeds vaker op het menu staat, geldt dat alleen voor de avondmaaltijd. Bij wraps, in een ovenschotel of verwerkt in een groenteballetje of – schijf. Maar tofu is veel vaker in te zetten, zelfs als ontbijt.

Zijdentofu versus gewone tofu

Als je in het koelvak kijkt, zie je vaak twee soorten tofu: ‘gewone’ tofu en zijdentofu. Daarnaast kun je meestal kiezen uit niet gekruide, licht gekruide en pittig gekruide tofu. Het grote verschil met normale tofu is dat er in zijdentofu iets minder calorieën en voedingsstoffen zitten; het bevat meer water. Daardoor is de zijdentofu veel zachter van structuur. Je kunt het ook als vervanging voor melk of ei gebruiken. Een multifunctioneel product dus.

De smaak van tofu

Tofu smaakt naar … niets. Bak je het alleen maar in de pan, dan heb je misschien het idee dat je op een stuk rubber zit te kauwen. Goed bereiden is dus belangrijk, dan is het écht lekker. Druk tofu eerst goed droog. Kies vervolgens een recept en ga aan de slag!

3 ontbijtrecepten met tofu

Vegan scrambled tofu (2 personen)

Ingrediënten: 1 pak tofu, 1 knoflookteentje, 2 rode uien, 250 g cherrytomaten, 8 zongedroogde tomaten, 2 bosuitjes (fijngesneden), 1 el tomatenpuree, 2 tl kurkuma, 2 tl paprikapoeder, peper, zout, ½ avocado, 1 el olijfolie, paar basilicumblaadjes

Je kunt ook andere groenten toevoegen, zoals champignons, wortel of paprika.

Bereidingswijze: giet de tofu af en druk het vocht eruit. Snijd de ui in ringen en snijd de knoflook fijn. Verhit een koekenpan op middelhoog vuur en verwarm hierin olijfolie. Bak de ui en knoflook. Verkruimel vervolgens de tofu en doe die in de pan. Voeg de kurkuma, het paprikapoeder en de tomatenpuree toe. Zo krijgt de scramble een mooi kleurtje. Roer alles goed door elkaar en bak dit ongeveer 7 minuten in de pan. Voeg eventueel zout en peper toe. Snijd de bosuitjes en zongedroogde tomaten fijn. Voeg deze op het laatste moment toe en bak nog een paar minuten. Serveer de scramble op een geroosterd broodje! Gebruik de verse tomaten, plakjes avocado en basilicumblaadjes als topping.

[bron: www.lisagoesvegan.nl]

Tofu-pannenkoeken (2 personen)

Ingrediënten: 150 gram zijdentofu, 150 ml melk, 80 gram meel, olie, zoetmiddel, optioneel: geraspte wortel, kruiden (kerrie, gember, komijn), olijven, paprika,

Bereidingswijze: mix de zijdentofu en de melk goed door elkaar tot er een glad mengsel ontstaat. Doe vervolgens in een kom en doe hier de meel bij. Laat daarna zo’n 15 minuten staan. Doe wat kokosolie in de pan en zet het vuur laag. Bak in delen de kleine pannenkoekjes tot het beslag op is. Lekker met verse frambozen, blauwe bessen, stroop en nootjes. Maar het kan ook met kaas!

Smoothie met tofu (2 personen)

Ingrediënten: 200 gram zijdentofu, 1 kleine banaan (in stukjes), handje kersen (uit de vriezer), 1 rijpe peer, 1 el chiazaad, 1 tl amandelpasta, 1 tl cacaopoeder, snufje kaneel, vanillepoeder, zout

Je kunt ook andere soorten fruit toevoegen, zoals aardbeien of frambozen.

Bereidingswijze: doe alle ingrediënten in de keukenmachine en laat een soort smoothie ontstaan. Schep in mooie kommen of glazen. Maak je er een bowl van? Dan kun je als topping je nog cacaonibs, kokosrasp, vers fruit en/of gehakte nootjes toevoegen.

[bron: www.vegadutchie.nl]