Kleurrijk, zoet en bovenal de favoriet bij elk ontbijt: de klassieke verse jus en de hippe smoothie. Deze twee geliefde dranken zijn in de supermarkt niet aan te slepen. Daarom zijn wij van Lekker Gezond benieuwd wat gezonder, goedkoper en duurzamer is: sap of een smoothie? De populaire dranken gaan de strijd met elkaar aan.

Bij het koelversschap met smoothies en sappen wordt de keuze je niet makkelijk gemaakt. Je kunt kiezen uit sappen in alle kleuren van de regenboog, gemaakt van fruitsoorten als mango, peer, aardbei en natuurlijk de all-time favourite: sinaasappel. Groentesappen zijn er ook, met wortel, gember, komkommer en zelfs spinazie en avocado. Of een combinatie van groente én fruit.

Smoothies vind je in de meest exotische smaken, met frambozen, mango en passievrucht. Er is één belangrijk verschil tussen de twee dranken en dat is de bereidingswijze. Een sap wordt altijd geperst en een smoothie maak je met een blender, waardoor de hele vrucht in je drankje zit. De dranken zijn allebei favoriet bij het ontbijt, voor onderweg of gewoon tussendoor. Maar wat is nu goedkoper, gezonder en duurzamer?

Wat is goedkoper?

We vergelijken versgeperst sinaasappelsap, de klassieker onder de sappen, en een fruitsmoothie met appel, banaan en framboos. Voor nog geen euro koop je bij de Jumbo (€ 0,99) een flesje vers geperst sinaasappelsap. Bij Albert Heijn ben je iets duurder uit: daar betaal je €1,25 voor een flesje sinaasappelsap. Voor de goedkoopste smoothie ben je bij Jumbo €0,85 kwijt. Een smoothie van Albert Heijn koop je al voor €0,99.

Winnaar: De smoothie. Voor dit drankje betaal je minder dan voor versgeperste jus.

Wat is gezonder?

Eén ding is duidelijk: een komkommer of sinaasappel kun je beter uit de hand eten dan pureren of persen. Je zit dan langer vol, omdat je meer vezels binnenkrijgt. Als je groente en fruit gepureerd of geperst drinkt, krijg je zonder dat je het doorhebt veel calorieën binnen. Het drinkt namelijk zo makkelijk weg. Het is daarom altijd beter om op groente en fruit te kauwen. Toch leggen we versgeperste sinaasappelsap en een fruitsmoothie met appel, banaan en framboos langs de gezonde meetlat. We vergelijken een glas (200 milliliter):

  • Calorieën: 76 calorieën in sap, 118 calorieën in een smoothie
  • Koolhydraten (fruitsuiker): 17 gram in sap, 26 gram in een smoothie
  • Vezels: 1,4 gram in sap, 2 gram in een smoothie
  • Eiwitten: 1,4 gram in sap, 1,6 gram in een smoothie
  • Vitamines: in sap zit 0,12 gram Vitamine C, in een smoothie 0,10 gram en in beide zit een héél klein beetje vitamine B.

Winnaar: Gelijkspel. Sappen liggen de laatste jaren onder vuur omdat er veel suiker in zit en wat dat betreft vergelijkbaar zijn met frisdrank. Wat veel mensen niet weten, is dat voor een fruitsmoothie hetzelfde geldt. In een glas sinaasappelsap zitten volgens het Voedingscentrum wel zeven suikerklontjes. Omdat sap altijd geperst wordt, blijven veel vezels achter en alleen de suikers over. In een smoothie zitten iets meer vezels. Daardoor lijkt een smoothie gezonder, maar de hoeveelheid suiker is nog steeds ontzettend groot. Veel smoothies zijn gemixt met yoghurt of melk, waardoor je ook meteen eiwitten binnenkrijgt. Dan is het dus een andere vergelijking! Van het drinken van fruit zit je wél minder snel vol dan van het eten van fruit. Ook krijg je door fruit en groente te drinken ongemerkt meer calorieën binnen.

Wat is duurzamer?

Voor vers sinaasappelsap heb je maar één ding nodig: sinaasappels. Voor alle vruchtensappen geldt volgens The Question Mark de vuistregel: hoe verser het sap, hoe beter de keuze, omdat verse sappen over kleinere afstanden worden aangevoerd dan sap uit concentraat. Sinaasappels die worden gebruikt voor onze sappen, komen wel bijna altijd uit het buitenland. En dat is dus geen duurzame rit. Hetzelfde geldt voor de vruchten die voor smoothies gebruikt worden, want ook die moeten naar Nederland worden vervoerd. Sappen en smoothies zijn over het algemeen niet duurzaam, vanwege de omstandigheden in het land van herkomst, de productie, het vervoer en de verpakking.

Winnaar: Gelijkspel. Smoothies en sappen worden beiden niet heel duurzaam geproduceerd.

De winnaar is…

De smoothie! Maar echt en alleen omdat hij goedkoper is. Eet liever je fruit en groente uit de hand, maar af en toe genieten van een smoothie of sapje mag natuurlijk zeker.

Ben je benieuwd wat de do’s en don’ts zijn van een smoothie maken? Je leest het in dit artikel.