Bij een omelet denk je waarschijnlijk niet aan een culinair hoogstandje. Gekluste eieren, c’est ca. Maar wist je dat er genoeg manieren zijn om van je omelet wél iets bijzonders te maken? Wij maken je wegwijs in de wereld van de omelet 2.0. Van bakken in de oven tot een omeletwrap.

1. Experimenteer met de ingrediënten

Zelfs de meest klunzige kok kan experimenteren met eieren. Deze vitaminebommen zijn neutraal van smaak, waardoor bijna alle ingrediënten er lekker bij smaken. Maak daar gebruik van! Neem jezelf voor om de komende tijd steeds een nieuwe combinatie te proberen. Onderstaand lijstje kun je gebruiken voor inspiratie. Mix en match:

  • Groente: prei, lente ui, broccoli, spinazie, tomaat, paddenstoelen, aardappel, courgette, aubergine, kiemgroenten, asperges
  • Kaas: mozzarella, feta, geitenkaas, Parmezaanse kaas, brie, blauwe kaas, grano penado
  • Vlees: salami, spek, ham, kipfilet, Italiaanse vleeswaren
  • Vis: tonijn, zalm, makreel, scampi’s
  • Kruiden en specerijen: knoflook, basilicum, dille, oregano, koriander, rozemarijn, bieslook

Tip: Voeg maximaal drie ingrediënten toe, anders loop je het risico dat je omelet niet goed gaar wordt en te droog is. Bevatten de ingrediënten veel water? Bak ze dan eerst even kort en voeg dan de eieren pas toe. En voor zoetekauwen: een omelet met banaan, kaneel en kokosrasp is ook lekker.

2. Gebruik je omelet als wrap

Voor iedereen die minder koolhydraten wil eten, is een omeletwrap een uitkomst. Je maakt het heel simpel: kluts de eieren, voeg eventueel kruiden toe en bak je omelet in een pan. Het is belangrijk dat je omelet zo dun mogelijk is, dan kun je hem makkelijk oprollen. Vul deze ‘wrap’ met alles wat je lekker vindt. Een aantal geslaagde combinaties:

Avocado + feta + tomaat + komkommer + rucola
Parmaham + rucola + Parmezaanse kaas
Zalm + roomkaas + rucola + veldsla + pijnboompitten
Tonijn + komkommer + rucola + pijnboompitten

Tip: Gek op sushi? Leg dan je omelet op een vel nori, vul hem met ingrediënten en snijd hem dan in stukjes. Rijst heb je dan niet nodig.

3. Bak je omelet in de oven

Als je een omelet in de pan bakt, is hij binnen een paar minuten klaar. De smaak en structuur wordt nét iets anders als je hem in de oven klaarmaakt. Zo doe je dat: verwarm de oven voor op 200 graden, snijd de ingrediënten en bak ze een paar minuten in een pan. Schep de gebakken ingrediënten in een taartvorm of springvorm met bakpapier. Klop de eieren los en voeg wat yoghurt of room toe. Bak je omelet in ongeveer een half uur gaar.

4. Zoek het over de grens

Wist je dat er ook een Spaanse omelet bestaat en een Japanse? Kijk de kunst eens af bij andere culturen:

  • Spaanse omelet (tortilla): In een Spaanse omelet zitten altijd aardappelen en, heel logisch, Spaanse ingrediënten zoals manchego en chorizo. Je kunt hem voorzichtig in een pan met deksel bakken of in de oven.
  • Italiaanse omelet (fritatta): Een boerenomelet maar dan op z’n Italiaans. Vroeger werd het gebakken om alle restjes in huis op te maken. Haal je koelkast leeg of verzamel Italiaanse ingrediënten. Bak je omelet eerst even in de pan en daarna nog een paar minuten in de oven.
  • Franse omelet (baveuse): Een beetje zacht van binnen en mooi gaar van buiten. Dat is de Franse baveuse. Kluts de eieren lang genoeg met een vork en voeg eventueel een beetje melk toe voor een extra luchtig effect. Het bakken is vooral een vak apart.
  • Japanse omelet (tamagoyaki): Dit is een omelet, in een omelet, in een omelet. Volg je het nog? Het wordt op smaak gebracht met rijstwijn. Voor een Japanse omelet moet je geduld hebben, maar dan heb je ook wat. Kijk op Youtube voor handige kookvideo’s.