Geen yoghurt met granola en fruit, maar met zalm, cherrytomaten en olijfolie. Bij steeds meer ontbijttentjes staat hartige yoghurt op het menu. Klinkt gek, maar is verrassend lekker. Wij vertellen je hoe je zo’n savoury yoghurtbowl maakt met de ingrediënten die in je koelkast en keukenkastjes liggen.

2020 is het jaar dat we yoghurt niet meer alleen associëren met zoet, maar ook met zout. Al meer dan vierduizend jaar wordt in Azië en het Midden-Oosten hartige yoghurt gegeten. Zo wordt het in India door curry’s geroerd, hebben ze in Turkije de zoute yoghurtdrank Ayran en staat in Libanon de hartige hangop Labne standaard op tafel. Nu is het tijd om in ons koude kikkerlandje de hartige yoghurt te introduceren.

In 4 stappen hartige yoghurt maken

Hartige yoghurt kun je binnen een paar minuten in elkaar draaien, maar je kunt er ook zo een uur over doen. Het hangt maar net af van de ingrediënten die je kiest en of je die alleen snijdt of ook bakt of roostert. Met dit stappenplan kun je vandaag nog uit de voeten:

Stap 1: Kies voor Griekse yoghurt, IJslandse skyr of Libanese labne

Laat de ‘normale’ yoghurt in het schap staan en kies als het even kan voor labne. Deze Libanese hangop is in steeds meer supermarkten verkrijgbaar en is van zichzelf al zout en dus perfect als hartige yoghurt. Als je labne niet kunt krijgen, kies dan Griekse yoghurt, IJslandse Skyr of maak zelf hangop. Deze dikkere yoghurtsoorten kun je namelijk goed op smaak brengen.

Stap 2: Geef de hartige yoghurt extra smaak

Breng de yoghurt op smaak met een snufje zout, citroensap en verse kruiden als dille, koriander, peterselie en bieslook. Als je houdt van pit, kun je ook een beetje sirarcha – een scherpe chilisaus – of sambal toevoegen. Ook een schepje pesto of hummus is een lekkere toevoeging. Roer de ingrediënten goed en proef of er nog iets ontbreekt. Voeg geen zout toe als je labne gebruikt, anders wordt het té zout.

Stap 3: Vind de perfecte combinatie

Met hartige yoghurt kun je eindeloos variëren en experimenteren. Volg je liever niet je neus maar een recept? Probeer dan deze combinaties:
– Citroensap + dille + zalm + peper
– Avocado + bietjes + verse munt
– Gepocheerd ei + cherrytomaten + rozemarijn + pitabroodje in reepjes
– Rode ui + tomaten + dille + geroosterde kikkererwten
– Cherrytomaten + rode ui + olijven + pijnboompitten
– Geroosterde broccoli + geroosterde paprika + hummus + pompoenpitten
– Zoete aardappel + geroosterde aubergine + koriander + olijven
– Avocado + komkommer + geroosterde havermout + hummus

Stap 4: Eindig met een scheutje olijfolie

Een standaard ingrediënt in bijna alle ontbijtbowls is olijfolie. Een scheutje maakt je hartige yoghurt af en voegt ook nog eens een vleugje ‘gezondheid’ toe. Olijfolie bevat namelijk enkelvoudig onverzadigde vetzuren die onder andere je bloeddruk in balans helpen houden en het risico op hart- en vaatziekten helpen verkleinen. Mooi meegenomen dus!

Geen zin om de keuken in te duiken? Meer en meer ontbijt- en lunchtentjes hebben hartige yoghurt op het menu staan. Zo kun je bij de Yoghurt Barn kiezen voor de Proud Pistachio met komkommer, olijfolie, pistache en munt.

Lees meer over dit onderwerp