Fris, verkoelend en luchtig. Dat is hoe we onze maaltijden graag zien in de zomer. Dat kan een knapperige sandwich zijn in de middag en een verfrissende salade in de avond. Maar wat zorgt voor een goede start van je dag? Met deze zomerse ontbijtjes zit je áltijd goed.

Het is al een paar weken zomer. En of dat nu merkbaar is buiten of niet, het is goed om je daar op aan te passen. Behalve dat luchtige jurkje uit de kast trekken, kun je dit ook doen met je ontbijt. Seizoensgericht eten is namelijk goed voor je portemonnee, je gezondheid en het milieu. Aan de slag dus!

Lekker luchtig ontbijt

Pannenkoekjes van amandelmeel en kwark

Ingrediënten (1 persoon): 1 ei, 40 gram amandelmeel, 2 eetlepels kwark (of yoghurt of cottage cheese), 25 milliliter melk, 1 theelepel kaneel, eventueel een beetje honing en vers fruit om te garneren.

Bereiding: Meng alle ingrediënten in een kom tot een beslag. Voeg wat extra melk toe als het beslag nog te dik is. Bak van het beslag kleine pannenkoekjes. Je bakt ze 2 a 3 minuten aan elke zijde. Pannenkoekjes klaar? Bestrooi ze met wat vers fruit of een beetje honing.

Schuimomelet met zomerse groenten

Ingrediënten (1 persoon): 2 eieren, zomerse groenten naar keuze zoals tomaat, spinazie, wortel en ui.

Bereiding: Bak eerst de groenten kort op laag vuur in een pan en voeg vervolgens het eimengsel toe. Een super luchtig schuimomelet maak je door eerst de eidooiers van het eiwit te scheiden. Beide klop je vervolgens afzonderlijk op, om ze daarna in de pan weer voorzichtig door elkaar te spatelen.

Volkorentoast met cottage cheese en aardbeien

Ingrediënten (1 persoon): 2 sneetjes volkoren brood naar keuze, 100 gram cottage cheese, 8 verse aardbeien en een snufje peper.

Bereiding: Rooster de sneetjes brood in de broodrooster en laat ze even afkoelen. Besmeer ze vervolgens royaal met de cottage cheese. Snijd alle aardbeien door de helft en verdeel ze over de toast. Bestrooi met een snufje peper en je ontbijt is klaar.

Een frisse en koele start

Tropische smoothie

Ingrediënten (1 persoon): paar stukjes verse mango, paar stukjes verse ananas, 1 banaan, 1 grote handvol spinazie, handje noten en 160 milliliter koud water.

Bereiding: Stop eerst de mango, ananas en banaan in de blender en voeg als laatst een grote hand spinazie en de noten toe. Voeg vervolgens het water toe. Als de smoothie wat te dik is, kun je er nog wat extra water aan toevoegen of ijsblokjes voor een extra koude smoothie.

Ontbijtsalade met avocado en zalm

Ingrediënten (2 personen): 1 sinaasappel, 1 avocado, 50 gram ijsbergsla, 100 gram gerookte zalm, 2 eetlepels olijfolie en een sufje peper en zout.

Bereiding:
Schil de sinaasappel en avocado en snij deze in kleine stukjes. Vang het sap van de sinaasappel op. Snijd ook de zalm in kleine stukjes. Verdeel alle ingrediënten over twee borden, leg de sla onderop. Meng de sinaasappelsap met de olijfolie, peper en een snufje zout en besprenkel deze zomerse dressing over de salade.

Frozen yoghurt als ontbijt

Ingrediënten (1 persoon): 125 gram bevroren zomerfruit naar keuze, zoals mango, kiwi, aardbei, framboos en blauwe bessen, 200 gram yoghurt, kwark of een plantaardige variant, toppings zoals noten, vers fruit en kokosrasp naar keuze.

Bereiding:
Stop het bevroren fruit samen met de yoghurt in een blender en meng net zolang totdat het een glad geheel is. Bestrooi de frozen yoghurt met bijvoorbeeld verse aardbeien en een handje noten.

Lees meer over dit onderwerp