In de winter eten we vaker stamppot en in de zomer staan er meer salades op het menu. Maar het ontbijt? Dat passen we niet aan op het seizoen. Terwijl de belangrijkste maaltijd van de dag juíst vraagt om een driemaandelijkse make-over. Start daarom vandaag nog met een echt lente-ontbijt. Lekker, gezond én voordelig!

Het is niet alleen een goed idee om je kleding op het seizoen aan te passen (doei winterjas, hallo spijkerjack!), maar ook je ontbijt. Door de dag te beginnen met seizoensgroenten en -fruit help je je gezondheid een handje. Kyra de Vreeze, natuurgeneeskundige en receptschrijver, legde het duidelijk uit in Lekker Gezond 11: “Omdat seizoensgroenten nu groeien, bevatten ze meer voedingsstoffen en mineralen. Ze hoeven namelijk niet in een kas te groeien, maar staan gewoon in de volle grond.” Eet je meer seizoensgericht, dan eet je automatisch ook duurzamer en goedkoper. Kortom; redenen genoeg om de keuken in te duiken voor een echt lente-ontbijt.

Snel, sneller, snelst

Avocadosmoothie

Ingrediënten (2 personen): 1 halve avocado, 1 banaan, 500 milliliter water, beetje citroensap.

Bereiding: Doe de avocado, gepelde banaan, het water en een beetje citroensap in de blender. Mix het tot een gladde substantie. Wil je een smoothie met extra pit? Voeg dan meer citroensap of een beetje gember toe.

Overnight oats met pindakaas

Ingrediënten (1 persoon): 4 eetlepels havermout, 150 milliliter (plantaardige) melk, 1 banaan, 1 eetlepel pindakaas

Bereiding: Prak de banaan met een vork en doe dit samen met de havermout en melk in een kom. Roer er een eetlepel pindakaas door en zet het mengsel afgedekt in de koelkast. De volgende ochtend hoef je alleen nog een keer te roeren. Je kunt dan ook nog wat zaden en pitten toevoegen.

Omelet met groente

Ingrediënten (1 persoon): 2 eieren, seizoensgroenten naar keuze. Denk aan doperwt, spinazie, aubergine, courgette en paprika

Bereiding: Kluts de eieren in een kom en voeg de fijngesneden groente toe. Een paar minuten bakken in de pan en je omelet is klaar.

Lekker-langzaam-ontbijt

Perzikcrumble

Ingrediënten (2 personen): 3 rijpe perziken, 50 gram havermout, 5 gram amandelmeel, 1 eetlepel honing, 2 eetlepels kokosolie, kwark

Bereiding: Verwarm de oven voor op 180 graden en snijd de perziken in stukjes. Bedek hier de bodem van de ovenschaal mee. Doe de havermout en amandelmeel in een kom en schep er de kokosolie en honing door. Mix het met je handen tot een kruimelig deeg. Schep het deeg bovenop de perziken en zet het voor 20 minuten in de oven. Serveer je crumble met een beetje kwark of yoghurt.

Courgettewraps met zalm

Ingrediënten (2 personen): 400 gram courgette, 2 eieren, 100 gram havermeel, 200 gram zalm, handje veldsla, snufje peper en zout

Bereiding: Rasp de courgette in dunne slierten. Meng de eieren, de courgette en het havermeel. Je kunt makkelijk zelf havermeel maken door havermout kort te blenden tot meel. Voeg aan het courgettemengsel een beetje peper en zout toe en bak het kort in de pan. Is je wrap klaar, beleg het dan met veldsla en zalm.

Banaanpannenkoekjes met kiwi

Ingrediënten (voor 3 kleine pannenkoeken): 2 eieren, 1 rijpe banaan, snufje kaneel, 1 kiwi

Mix de eieren, banaan en kaneel in de blender of met een staafmixer. Bak de pannenkoekjes tot ze goudbruin zijn. Serveer ze met een in stukjes gesneden kiwi.