Groente en fruit zijn de standaard ingrediënten in een smoothie, maar vet? Terwijl lijnzaad, olijfolie, noten en avocado je smoothie juist een vette plus geven. Het maakt je drankje gezonder en zelfs minder dikmakend. Met deze tips wordt je smoothie voortaan vet goed.

Grote kans dat je best vaak hebt gelezen dat vet gezond is. Maar een scheut olie in je smoothie, nee dat doen we niet snel. Want ook al weten we best dat niet elk soort vet ongezond is, toch vermijden we vetten zoveel mogelijk omdat je er dik van wordt. Lees hier waarom je vet wel degelijk nodig hebt en waarom het juist wél in je smoothie moet.

1. Vet in je smoothie geeft je een vol gevoel

Als je iets vet in je smoothie doet, voeg je calorieën toe en dat geeft je langer een verzadigd gevoel. Je lichaam voelt hierdoor lekker vol en hunkert niet zo snel naar eten. Een verzadigende smoothie bevat dus misschien veel calorieën, maar daardoor laat je wel die snacks om tien uur staan. Goede reden om een olie te voegen, van olijfolie, lijnzaadolie of hennepzaadolie, of ‘gewoon’ iets vets zoals via olijven, noten, zaden of een lepel ongezoete pindakaas.

2. Vet bevat vitamines

Niet alleen fruit en groente zitten propvol vitamines, vet ook. Wil je je smoothie dus echt die voedingsbom maken die het kan zijn, horen alle vitamines daarbij en dus ook vitamine die alleen oplosbaar zijn in vet. Deze vitamines A, D en E vind je in producten zoals avocado en olijfolie. De vetten heb je onder andere nodig voor je immuunsysteem, huid, haar, nagels en botten.

3. Door een smoothie met vet blijft je bloedsuikerspiegel langer stabiel

Veel smoothies barsten uit hun voegen van het fruit. Dat is heel goed als je kijkt naar het vitaminegehalte. Maar het is minder goed omdat je boedsuikerspiegel razendsnel stijgt.  Door aan je smoothie vet toe te voegen, houd je je bloedsuikerspiegel langer stabiel. Hierdoor heb je minder snel trek en dus minder snel de neiging om naar de snoeppot te grijpen.

4. Het maakt van je smoothie een maaltijd

Een goede smoothie is niet een lekker drankje, het is een maaltijd. En daarom hoort vet er in, maar ook ingrediënten zoals havermout en chia (vezels!) en eiwitten. Niet alleen door het vet worden de suikers langzamer opgenomen, ook door de vezels en eiwitten. Je voelt je langer vol en dat is natuurlijk het doel van elke maaltijd.

Zo doe je vet in je smoothie

Maar welke voedingsmiddelen moet je gebruiken om deze vetten binnen te krijgen? Wij zetten er een paar voor je op een rij:

  • Avocado – Avocado’s bevatten veel kalium en vitamine K. Ze maken je smoothie letterlijk romig van smaak omdat ze nogal … vet zijn!
  • Noten – Cashewnoten, walnoten, amandelen; allemaal noten met vitamine B en de mineralen kalium, calcium, fosfor en magnesium.
  • Lijnzaad(olie) –  Een rijke bron van en omega-3 vetzuren. Maal het lijnzaad voor gebruik het liefst vers, bijvoorbeeld met een elektrisch koffiemolentje. De olie is gevoelig voor zuurstof en wordt snel vies van smaak.
  • Olijf- en zonnebloemolie – Deze olieën zitten vol vitamine E en K. Prima toevoeging aan je smoothie, maar een paar druppel is genoeg!
  • Pindakaas – de combinatie banaan, cacao, amandelmelk en pindakaas is niet alleen een aanrader, pindakaas is ook echt een topper qua voedingswaarde. Maar: gebruik altijd ongezoete ingrediënten.

Vergeet de eiwitten niet

Net als vet geeft ook eiwit veel voordelen voor je smoothie. Een hoog eiwitgehalte vertraagt de opname van voedsel, waardoor de snelheid waarmee suiker in je bloed terechtkomt minder snel gaat.

Goede smoothie-eiwitten zijn:
• Griekse yoghurt
• Hennepzaden en andere zaden
• Kefir
• Melk