Je hebt keukenprinsessen, maar soms moet je juist een keukenheks zijn. Zeker als het aankomt op smoothies. Want als je smoothie bijna gifgroen is en schuimt in je blender, heb je een echte toverdrank te pakken. Gezond, lekker en werkzaam. Magie! Pak die blender en zet je koers op gifgroen en knalrood.

De beste groene smoothie is soms zo groen als gras maar soms ook zo rood als vuur. Eigenlijk zouden we groene smoothies namelijk groen(te)smoothies moeten noemen. Ook een smoothie met wortel (oranje), biet (dieprood) en venkel (bijna wit) is zo groen als gras. Dat is inderdaad …. toveren!

Waarom moeten we groente in onze smoothies doen?

Je zou kunnen zeggen: omdat dit de snelste methode is om twee ons groente naar binnen te klokken. Maar nee, de aller- allerbelangrijkste reden is dat groente in je smoothie een belangrijk nadeel van ‘gewone’ fruitsmoothies opheft. Als je alleen smoothies maakt met appel, aardbei en blauwe bes krijg je namelijk niet alleen veel vitamine C binnen, maar ook veel suiker. Sterker nog: een verse fruitsmoothie kan evenveel suiker bevatten als een glas frisdrank, namelijk zeven klontjes. Ook natuurlijke suiker ziet je lichaam als suiker en plakt op je buik en billen.

Het goede nieuws: groente bevat minder fruitsuiker dan fruit. Het is misschien even gek om groente in je smoothie te gooien, maar dat went snel genoeg. Je zult merken dat je een gewone smoothie al snel te zoet gaat vinden. Groente in je smoothie houdt dus het fruitsuikergehalte laag en daardoor zal ook je bloedsuikerspiegel niet omhoog schieten. Een groente-smoothie past daarom prima in een koolhydraatarm voedingspatroon.

Welke groente doe je in je groene smoothie?

Een groentesmoothie is dus lekker én gezond. Nog niet helemaal overtuigd? Kies voor één van deze groenten en blender erop los. Je zult zien, ook jij gaat van groene smoothies houden. Dus: gooi de ingrediënten in de blender, mix en voilà, je hebt een heerlijk ontbijt, voedzame lunch of simpel avondmaal.

Ga voor: Spinazie

Spinazie leent zich bij uitstek voor je smoothie. Natuurlijk vanwege de kleur, maar ook omdat deze groente zo gezond is. Zo zit er ijzer, vitamine K en voedingsvezels in. Een perfecte ondersteuning dus voor je lichaam en weerstand. Ga je voor spinazie, dan maakt het niet uit of je blender vult met vers bladgroen of dat je de lade van de vriezer opentrekt.

Eettip: Combinaties maken met spinazie is supermakkelijk. Combineer deze bladgroente met banaan en amandelmelk voor een zoete twist. Zin in een echte dorstlesser? Ga dan voor

Ga voor: Boerenkool

In Nederland ontleent boerenkool zijn faam vanwege de stamppot. Maar in Amerika is het een superfood die elke beroemdheid in zijn smoothie verwerkt. Ook bij jou mag de boerenkool (vers!) in de blender verdwijnen. Slurp je die vervolgens met een rietje naar binnen, dan verwen je jouw lijf met vitamine C, allerlei mineralen en chlorofyl – een stof met ontgiftende eigenschappen. Laat dat ontgiften maar starten!

Eettip: Combineer boerenkool (100 gram) met een banaan, avocado, sinaasappelsap en water voor een zeer rijke en vullende smoothie. Deze winterse groente kan ook een tropisch smaakje krijgen: blender de kool dan met een mango, ananas, kokosmelk, cashewnoten, honing en water.

Ga voor: Wortel

Wie wortel in zijn groene smoothies stopt, geeft zijn huid echt een cadeau. En je gevulde glazen worden fantastische eyecatchers. Wortels zijn rijk aan allerlei voedingsstoffen maar horen vooral in je groentesmoothie vanwege het antioxidant bètacaroteen, een onmisbare huidvitamine. Hoppa, ook weer in de pocket!

Eettip: Doe naast wortel ook gember, mango en water in de blender voor een frisse groentesmoothie. Rammel je van de honger of wil je jezelf ’s avonds een simpel maar vullend maal voorschotelen, doe er dan chiazaden en pompoenpitten bij en combineer het met sinaasappel. Lekker!

Ga voor: Paprika

Paprika’s vinden vaak wel hun weg naar onze borden, maar naar de blender … Jazeker! Stop je deze groente toe aan je smoothie, dan betekent dat vezels, vitaminen, mineralen én weinig calorieën. Wist je dat een oranje paprika bijna drie keer zoveel vitamine C bevat als een sinaasappel?

Eettip: Zin in een zomerse vakantie, bijvoorbeeld naar Ibiza? Combineer een oranje paprika met verse mango, een banaan, kokoswater en olijfolie en jij waant je zo op een tropisch eiland. Ook lekker: rode paprika met wortel, appel en frambozen. Of ga voor wat meer pit door banaan, spinazie, gember en bleekselderij in je blender te gooien. Vergeet de paprika niet!

Ga voor: Rode bieten

Rode bieten in je smoothie … wie durft? Beet it! Rode bietjes zijn rijk aan vitaminen en antioxidanten en het ijzer in deze groente is goed voor je spieren. Sta je voor het schap en kun je niet kiezen tussen rauwe of gekookte bieten? Voor je gezondheid maakt het niet uit. Het makkelijkste zijn vacuümverpakte bieten – die gooi je zo in de blender!

Eettip: Vul je maag met een smoothie van rode biet, banaan en avocado – wedden dat je tot de lunchpauze geen trek meer hebt? Ben je niet zo’n fan van de aardse smaak van bietjes, combineer deze groente dan met limoen en een zoete appel zoals Elstar.