Wil je je smoothie upgraden van een lekker drankje naar een volwaardige maaltijd? Dan moet je zorgen voor vezels, eiwitten en gezond vet in je smoothie. En noten bevatten die alle drie. Maar noten in je smoothie stoppen, doen mensen dat? Jazeker, dat doen heel veel mensen! En jij na het lezen van dit artikel ook.

Amandelen, cashewnoten en walnoten zijn heerlijk! We eten ze vooral bij de borrel en in de muesli. Maar nog lang niet alle smulpapen van ons land stoppen noten in hun smoothies. Jammer, want noten geven je smoothie een bijzondere en diepere smaak.

Antioxidanten, vitaminen en mineralen

Wie noten in zijn smoothie stopt, voegt ook direct een hele dosis antioxidanten, vitaminen en mineralen toe de smoothie. Bovendien bevatten smoothies met noten al snel veel eiwitten (gezond), vezels (gezonder) en goede vetten (supergezond). De gezonde vetten in noten hebben een direct een gezond effect op je hart en je vaten, de eiwitten zijn belangrijk voor je botten en spieren en de vezels zijn ze erg goed voor je spijsvertering.

Er zit maar een nadeel aan die noten in je smoothie: ze zitten vol voedingstoffen maar barsten ook van de calorieën. Niet erg als je normale hoeveelheden eet; dat is een handje noten per dag. Maar als je elke dag noten eet en je het niet kan laten bij een handje… Tja, dan worden die gezonde noten ook een gezonde dikmaker. Geniet dus van noten, maar eet ze met beleid.

Vijf gouden tips als je noten in je smoothie doet

1. Gebruik ongebrande en ongezouten noten

Ongebrande noten zijn rauwe noten, denk aan walnoten. Ze bevatten dus alle natuurlijke, aanwezige voedingsstoffen en geen onnodige extra’s zoals zout, geur-, kleur of smaakstoffen. Ook bevatten ze meer vitaminen en mineralen dan hun gebrande broers en zussen. Gebrande noten zijn namelijk gefrituurd in olie en door die hoge temperatuur verliezen noten veel vitamines en mineralen.

2. Kies de juiste combinatie

Om iets lekkers te blenden, moet je natuurlijk wel goede combinaties van ingrediënten en smaken kiezen. Maar wat past nu bij walnoot? En wat bij cashewnoten? We geven je drie gouden combi’s:

  • Cashewnoten: gebruik in je smoothie de combi spinazie, cashewnoten, sinaasappel en banaan. Cashewnoten bevatten veel eiwitten en een kleine hoeveelheid verzadigd vet.
  • Macadamianoten: gebruik in je smoothie de combi macadamianoten, water, aardbeien, banaan, avocado en iets honing. Deze noten leveren veel energie door het hoge vetgehalte.
  • Walnoten: gebruik in je smoothie de combi rozijnen, banaan, yoghurt en walnoten. De walnoten bevatten een hoog gehalte aan omega 3-vetzuur.

3. Leg die noten een nacht in de week

Een bijzonder idee; maar als je die rauwe walnoot in de tuin stopt, zou er een complete notenboom gaan groeien. Noten zijn dus net als een graan of een peulvrucht zaden. Omdat ze niet zomaar moeten ontkiemen, zit er om elke noot een beschermende enzymenlaag. Het enzymenlaagje is soms lastig te verteren en kan je buikpijn of een opgeblazen gevoel geven. Dit laagje wordt eraf gehaald als je de noten laat weken in water – goed nieuws voor je darmen. Ook haal je door het weken het fytinezuur weg en dat komt de opname van mineralen ten goede.

Probeer dus altijd je ongebrande noten een nacht van tevoren in de week te zetten als je smoothies gaat maken. Het water waarin de noten geweekt zijn, kun je gewoon weggooien. Ben je het weken een keer vergeten: geen probleem. Je darmen raken heus niet direct in paniek.

4. Gebruik een goede blender

Ga je verse noten in je smoothie verwerken, zorg dan dat je een sterke blender hebt. Noten zijn namelijk harder van structuur dan groenten, yoghurt of fruit. Doe je er meerdere handjes noten doorheen, blend deze dan in kleine hoeveelheden. Zo kan je blender het beter aan. Zorg er ook voor dat je de deksel goed op de blender doet. Blend je een smoothie met een staafmixer? Dan helpt het om een doek op de kom te leggen.

5. Geen tijd voor verse noten? Gebruik een notenpasta

Is je keuken te klein voor allerlei potten met verse noten, zaden en zuidvruchten – maar wil je wel wat noot aan je smoothie toevoegen? Denk dan eens aan notenpasta. Gebruik wel een pasta van noten zonder suiker, toegevoegde smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Het enige nadeel van notenpasta’s is dat ze bijna altijd van ongebrande noten gemaakt zijn.

Weet jij wat het geheim van de perfecte smoothie is? Je leest het hier.