Verzamel groenten en fruit, yoghurt of melk, stop het in de blender en je smoothie is klaar. Toch? Niet helemaal. Als je je smoothie in een paar tellen weg kunt klokken, ben je iets belangrijks vergeten toe te voegen: een bite. Op een goede smoothie hoor je te kauwen.

Smoothies zijn lekker, gezond en simpel te maken. Ideaal, maar er is ook een nadeel. In vergelijking hoef je met een volkoren boterham met kaas of een bak yoghurt met granola, bijna niet te kauwen. Je bespaart dus tijd als je met een smoothie ontbijt en dat klinkt voor de meesten als muziek in de oren. Je spijsvertering is daar alleen minder blij mee.

Kauwen voor je spijsvertering

Een goede spijsvertering begint met goed kauwen op je eten, zegt Wendy Mijnheer, orthomoleculair therapeut en schrijver van het boek ‘De Ontbijtmythe’: “Door te kauwen komt de speekselproductie op gang. De enzymen in het speeksel maken een begin met de spijsvertering. Als je dus drinkbaar voedsel tot je neemt, sla je de eerste stap in het spijsverteringsproces al over.” Het lijkt dus een no-go als het om je spijsvertering gaat. Gelukkig is er ook goed nieuws: door een paar specifieke ingrediënten toe te voegen, ben je verzekerd van een smoothie waar je letterlijk je tanden in kunt zetten.

Een goede smoothie heeft een bite

Een gezonde en voedzame smoothie is dik, lobbig en heeft altijd een bite. Waar moet je dan aan denken? “Nu je weet dat kauwen belangrijk is, kun je ervoor zorgen dat je smoothie iets bevat waarop je moet kauwen. Denk aan gehakte noten, zaden of pitten die je kort hebt geroosterd in de koekenpan. Ook op cacao nibs of kokosvlokken moet je goed kauwen. Daarnaast kun je er aardbeien en blauwe bessen aan toevoegen, al moet je hier iets minder op kauwen dan op nootjes. Het is vooral belangrijk om een lekkere mix te maken en je smoothie te garneren met verschillende structuren en kleuren fruit.”

Eet met aandacht

Om de gezondste smoothie ooit te maken, moet je dus vooral aandacht besteden aan de laatste ingrediënten die je toevoegt. Dan is hij pas echt af. Hoe meer ingrediënten waar je op moet kauwen, hoe beter. “Noten, zaden en bijvoorbeeld aardbeien strooi je als laatste over je smoothie. Die doe je dus niet meer in de blender.” Een belangrijke laatste tip: eet aandachtig. “Het gevaar met een smoothie is dat je het gedachteloos achterover klokt. Ik adviseer bij iedere maaltijd aandachtig te eten, ook bij een smoothie. Bewustwording van hetgeen dat je eet of drinkt. Ruik, proef en voel het eten. Als je aandachtiger eet, eet je langzamer en heb je eerder door wanneer je verzadigd bent en dat voorkomt weer overeten.”