Het hoort bij een ontbijtje op bed, een zondagsontbijt en bij feestdagen. Sinaasappelsap! In de supermarkt is er een grote keuze aan sinaasappelsap, waardoor je het makkelijk op tafel tovert. Concentraat of versgeperst, sap of drank … Wat kies je? Lekker Gezond onderzocht de sappige details van sinaasappelsap.

Les 1: Sinaasappelsap bevat geen toegevoegd suiker

Voordat een sappenfabrikant zijn product sap mag noemen, moet het aan strikte wettelijke eisen voldoen. Sinaasappelsap moet de natuurlijke gele kleur hebben en honderd procent sinaasappelsap bevatten. Dus geen toevoegingen, suiker of zoetstoffen. Sinaasappeldrank of sinaasappelnectar zijn geen honderd procent fruitsappen. Zij bevatten naast vruchtensap water, toegevoegde suiker en vaak ook citroenzuur, aroma’s en andere hulpstoffen. Het sapgehalte moet op de verpakking staan.

Les 2: ‘Uit geconcentreerd sap’ zegt iets over goedkope transportkosten

Wat zegt ‘uit geconcentreerd sap’ over de hoeveelheid pure sinaasappelsap? In het land waar de sinaasappelen vandaan komen – bijvoorbeeld Brazilië of de VS -, wordt het water uit de sap gehaald. Dat is goedkoper om te vervoeren. Aan dit concentraat wordt dezelfde hoeveelheid water weer toegevoegd in het land van bestemming. Evengoed pure sinaasappelsap, alleen stukken goedkoper.

Les 3: Light sinaasappelsap = geen sinaasappelsap

Light betekent minder calorieën en minder suiker. Maar sap die de naam sinaasappelsap draagt, bevat geen toevoegingen. Hoe haal je ergens suiker uit als daar geen suiker aan toegevoegd is? Sommige fabrikanten doen dat als volgt: ze lengen puur sap aan met water en brengen ze op smaak met kunstmatige zoetstoffen. Geen sap dus!

Les 4: Drank in de koeling? Vaak vanuit marketingredenen

Drie etiketlessen, maar wat zegt de plek – het schap of de koeling – over de smaak en kwaliteit van het sap? Niet zo heel veel. Sappen in het schap voldoen aan net zoveel eisen als de verse varianten. Alleen in het schap zijn de sappen bewerkt, vaak gepasteuriseerd, om de houdbaarheidsdatum te rekken. Sappen in de koeling zijn vaak vers, maar de plek kan ook verraderlijk zijn. Lang niet alle sappen zijn honderd procent sap en sommige sappen zijn alsnog gepasteuriseerd. Het kan ook een marketingtruc zijn: gekoeld sap lijkt verser en gezonder.

Les 5: Handsinaasappels kun je vaak ook persen

In de winkel kun je vaak kiezen uit hand- en perssinaasappels. Is er echt een verschil? Ja: perssinaasappels zijn lastiger te pellen, hebben een meer vezelig vruchtvlees en zijn sappiger. Handsinaasappels hebben zacht vruchtvlees en zijn gemakkelijk te pellen. Overigens kun je veel handsinaasappels wel gebruiken om e persen. Een perssinaasappel uit de hand eten kan ook, maar vraagt wel om stalen zenuwen.

Les 6: Uit pak of versgeperst bevat ongeveer evenveel voedingsstoffen

Vruchtensap uit een pak bevat dezelfde voedingsstoffen als versgeperst sap en ook in vrijwel dezelfde hoeveelheden. Dus wat positieve voedingsstoffen betreft – denk aan vitamines – kun je net zo goed sinaasappelsap uit een pak als versgeperst sap drinken.

Les 7: Kies vooral voor fruit

Wil je een gezonde keuze maken? Ga dan voor een sinaasappel uit het vuistje. Sappen zijn prima om af en toe te drinken, maar niet supergezond en zeker geen vervanger voor fruit. De essentiële voedingsstoffen, zoals vezels, missen. En smoothies dan? Ten opzichte van sappen hebben deze een gezondheidsvoordeel: er zitten ook vezels in. Maar een stuk fruit wint het met gemak.