Als ontbijt, als snack of zelfs als toetje. Als er tegenwoordig iets vaak gebakken wordt, dan is het wel bananenbrood. Niet gek, want dit ‘brood’ kun je zo gezond maken als je zelf wilt en je hebt er maar een paar ingrediënten voor nodig. Wij geven je het recept voor het lekkerste diabetes-proof bananenbrood.

Het handige van bananenbrood is dat het van nature zoet smaakt door de rijpe bananen. Je hoeft er dus geen honing of andere (alternatieve) suikersoorten aan toe te voegen. Zo voorkom je meteen een piek in je bloedsuiker. Wil je je brood toch iets zoeter maken? Voeg dan rozijnen of gedroogd fruit toe of een beetje kaneel en vanille-extract.

Hét diabetes-proof recept voor bananenbrood

Op internet zijn eindeloos veel recepten te vinden voor bananenbrood, maar ze zijn niet lang niet allemaal diabetes-proof. Denk aan: witmeel en veel toegevoegde suikers. Daarom geven wij je een recept om eindeloos mee te variëren en zonder schuldgevoel te bakken en eten:

  • 250 gram amandelmeel, havermeel of volkorenmeel
  • 3 rijpe bananen (hoe rijper, hoe zoeter)
  • 3 eieren
  • 2 eetlepels lijnzaad
  • 2 theelepels bakpoeder
  • snufje zout
  • extra toevoegingen: gedroogd fruit, blauwe bessen, zaden, pitten en noten, stukje pure chocolade, citroensap, kaneel

Verwarm de oven voor op 180 graden. Doe alle droge ingrediënten in een kom. Doe nu alle natte ingrediënten in een keukenmachine en maak er een gladde massa van. Je kunt nu extra ingrediënten aan het brood toevoegen, zoals citroensap of noten, of je kunt de bovenkant versieren. In zestig minuten is je bananenbrood klaar.

Tip 1: Amandelmeel is zoeter van smaak en bevat meer calorieën dan haver- en volkorenmeel. Als je kijkt naar de glycemische index, staat amandelmeel bovenaan. Op twee staat havermeel en op drie volkorenmeel. Hoe lager de glycemische index, hoe langzamer de koolhydraten en dus een minder snelle stijging van de bloedsuiker. Mix daarom ook eens het haver-, volkoren- en amandelmeel met elkaar. En voeg vooral zaden, pitten, noten en lijnzaad toe aan je bananenbrood. Door deze extra vezels zijn de koolhydraten nog beter verpakt.

Tip 2: Een heel bananenbrood is misschien veel, snijd het daarom zodra het is afgekoeld in plakken en vries het in. Ook handig als ontbijt voor onderweg.

Tip 3: Zijn je bananen knalgeel en keihard? Leg ze dan dertig minuten in een oven op 150 graden. Vergeet de bakplaat niet te bekleden met bakpapier. De buitenkant wordt dan zwart en de binnenkant heel zacht. Perfect voor je bananenbrood.

Tip 4: Havermeel maak je eenvoudig zelf, door havermout fijn te malen in een keukenmachine.