Voedingsdeskundige Nora French is de redder in nood voor iedereen die weinig tijd heeft, maar wel gezond wil eten. Met haar kookboek steekt ze fastfood in een nieuw en gezond jasje. Van burgers tot pizza. Welke ingrediënten mogen volgens Nora niet in je keukenkastje ontbreken?

De gezondste ingrediënten vinden in de supermarkt is soms nog een hele klus. Daarom vragen wij toonaangevende voedingsdeskundigen wat zij onmisbaar vinden in de keuken. Voedingsdeskundige Nora French laat met haar kookboek Gezond Fastfood zien dat lekker en gezond goed samengaat. Ze geeft lekkere, simpele en gezonde recepten die zo op tafel staan. Maar wat hoort er volgens deze slimme kok in je keukenkastje te staan?

1. Ui

“De ultieme smaakmaker! In boter gebakken of rauw in salades. Eten wordt door de toevoeging van uien lekkerder en de smaken worden dieper. Vooral rauwe uien hebben de meeste gezondheidsvoordelen.”

2. Courgette

“Dit is een veelzijdige groente, handig vanwege zijn neutrale smaak. Ik voeg courgette toe aan smoothies en ik bak er zelfs choco-courgette muffins mee. Draai sliertjes van courgette voor een gezonde pastavervanger.”

3. Tomaat

“Tomaten zijn een goede gezonde basis voor talloze gerechten. Het stofje lycopeen kleurt de tomaat mooi rood en is een echte gezondheidsbooster. Na verhitting bevat een tomaat tot wel zes keer zoveel lycopeen. Tomaten uit blik zijn dus goed voor je!”

4. Noten

“Noten zijn hét voorbeeld van supergewone superfoods; een bron van plantaardige proteïnen en gezonde vetten. Ik voeg ze toe aan yoghurt of strooi ze over een salade. Een handje noten als snack is ook een goede keuze!”

5. Avocado

“Ik snap wel waarom de avocado zo populair is. De koningin van het fruit heeft een indrukwekkende voedingswaarde. Ze is romig, vol goede vetten en eindeloos te combineren. In een salade met aardbeien en banaan of met een heerlijke vulling.”

6. Citroen

“Citroen geeft aan veel gerechten een frisse touch. Sprenkel het sap over salades, soepen en warme schotels. En drink eens ’s ochtends na het opstaan een glas lauw water met vers citroensap. Het reinigt je lichaam en brengt je spijsvertering op gang.”

7. Blauwe bessen

“Bessen zijn supergezond en bevatten weinig fruitsuikers. Ze zijn onmisbaar als het om gezond fastfood gaat. Eet bijvoorbeeld blauwe bessen als tussendoortje of mix ze bevroren in smoothies en sapjes. Lekker in de salade of in combinatie met havermout of yoghurt.”

8. Spinazie

“Spinazie bevat magnesium en geeft dus veel energie. Het leuke van spinazie is dat je het rauw, gestoomd of geroerbakt kunt eten. Daarom heb ik dit ‘krachtvoer’ altijd in huis. Soms eet ik het twee keer per dag: ’s ochtends in een smoothie en tijdens de lunch in een frittata.”

9. Pure chocolade, minimaal 70 procent

“Pure chocolade bevat veel cacao en is rijk aan flavanolen, die een rol spelen in het tegengaan van uiteenlopende ziekten en klachten. Pure chocolade is een gezonde traktatie. Het is een van mijn favoriete handtas-snacks. Door de intense smaak zijn één à twee stukjes vaak al genoeg.”

10. Ei

“’Breek de dag, tik een eitje’. Er werd even gedacht dat eieren ongezond waren. Nieuw onderzoek wijst uit dat eieren het goede cholesterol in je lichaam verhogen en het slechte cholesterol verlagen. Eieren zijn dus superfoods. En met name het eigeel, laat dat dus niet liggen.”

Koop het boek ‘Gezond fastfood’ van Nora French bij Bol.com