Grote kans dat je wel eens havermout eet als ontbijt. Maar een nog grotere kans dat je andere mensen hoort praten over havermout en denkt: niet voor mij! Toch eens doen, bijvoorbeeld in combinatie met appel en noten. Of pannenkoekjes, taartbodems en muffins van havermout. Wij geven je zes redenen waarom je meer havermout moet eten.

Havermout zijn de gepelde, gestoomde en geplette haverkorrels. Door die bewerking hoeft havermout minder lang te worden verhit dan havergrutten. Maar ook al is havermout gepeld, gestoomd en geplet – ze bevatten nog steeds veel vitaminen, eiwitten en vezels, waaronder het unieke vezel beta glucan.

Waarom zou je meer havermout moeten eten?

1. Havermout geeft veel energie

Haver is een energierijk product en diende eeuwenlang als voer voor werkpaarden op het land. Ook de boeren zelf, die geen cent te makken hadden, aten haver. Soms werd er zelfs drie keer per dag havermoutpap gegeten. Ondanks het eenzijdige voedingspatroon waren de boeren fit en sterk. Haver was krachtvoer en dat is het nog steeds. Ook nu wij soms door het leven stormen als echte werkpaarden, kunnen we deze krachtige energiebron goed gebruiken.

2. Havermout is goedkoop

Tijdelijk wat minder te besteden? Dan is havermout jouw beste budgetvriend! Bij de supermarkt koop je voor minder dan vijftig cent een pak havermout. Je hebt alleen nog melk nodig en een snuf zout. Zit je echt krap, dan laat je het daarbij. Qua voedingsstoffen is de pap rijk genoeg. Verlang je toch naar iets meer smaak en heb je heb je nog wat te besteden, dan kun je je havermoutpap verrijken met rozijnen, noten, vers fruit, gedroogde zaden en pitten. Laat je inspireren door dit recept.

3. Havermout houdt je slank

Ja! Je leest het goed. Door het zetmeel in de haver verteert havermout langzaam. Dit helpt je bloedsuikerspiegel langer op een gelijk peil te houden. Omdat je lang een vol gevoel hebt en ook je bloedsuiker lang stabiel blijft, ben je goed beschermd tegen de magnetische werking van de koektrommel en koelkast.

4. Havermout houdt je darmen gezond

Havermout is erg goed voor je spijsvertering omdat het veel vezels bevat – en dat is altijd een feest voor je darmen. Maar er is meer. Heb je wel eens haver geweekt in washandje omdat je je huid ermee wilde scrubben? Dan heb je gemerkt dat haver en water zorgt voor een soort slijm. Dit haverslijm zorgt ervoor dat het slijmvlies van de darm bedekt wordt waardoor slechte stoffen zoals bacteriën het slijmvlies minder goed kunnen beïnvloeden.

5. Havermout heeft een goed effect op je hart

Wie zijn hart en zijn bloedvaten wil ontlasten, moet echt vaker havermout eten. Uit onderzoek blijkt dat havermout een speciale vezel bevat: beta glucan. Deze vezel zorgt voor het positieve effect op het cholesterol. Ook de antioxidanten in havermout beschermen je tegen vrije radicalen die het goede cholesterol beschadigen. Deze stoffen doen in havermout hun werk beter als je ze in combinatie eet of drinkt met vitamine C. Het is om die reden aan te raden om de havermout(pap) te combineren met een glas sap.

6. Havermout is glutenvrij

Havermout is van nature glutenvrij en daarom een prima alternatief voor mensen met coeliakie (glutenintolerantie) of glutensensitiviteit. Een lekkere en makkelijke ontbijtoptie dus. Blijf alleen wel opletten als je deze granen koopt. Gewone havermout is vaak besmet met gluten uit tarwe, gerst en rogge tijdens de oogst, het transport, de opslag of in de bakkerij. Koop dus een product met een glutenvrij-keurmerk.

Veel antwoorden op de vraag waarom havermout zo gezond is. Hebben we nog een vraag voor jou … wanneer begin jij met het eten van havermout?