De Nederlander eet 1 gram peulvruchten per dag – en dat is een triest laagterecord voor een voedingsproduct dat zo voedzaam is. De Gezondheidsraad adviseert juist om elke week peulvruchten te eten vanwege hun superkrachten. En winderig door bonen? Nee hoor, ook daar is een oplossing voor.

Het lijkt wel alsof heel Nederland tegenwoordig aan de boon is. In restaurants staat naast de klassieke hamburger, nu ook de bonenburger op de kaart. Kikkererwten worden in de oven geroosterd tot een pittige snack en witte bonen gepureerd tot een smeuïge dip. Kortom; met bonen kun je bijna alles.

De 10 superkrachten van bonen:

  1. Het is bijzonder dat er meer dan 18.000 bonen zijn. Er is dus véél meer dan de bekende bruine- en sperzieboon.
  2. Bonen zijn een bron van foliumzuur, zink, calcium en vitamine B.
  3. Ze bevatten vaak twee tot vier keer zoveel eiwitten als granen, dit maakt het een goede vleesvervanger. In 100 gram bonen zit ongeveer 7 gram eiwit.
  4. De prijs van bonen valt erg mee. Helemaal als je het gedroogd en in een bulk koopt.
  5. Veel bonen komen van eigen bodem. Naast de stroopwafel en kroket, is de boon ook een Hollandse lekkernij.
  6. Geen gepruts in de keuken, bonen eet je zo uit een pot of blik of warm je even op. Gedroogde bonen kosten wel iets meer tijd.
  7. Vezels genoeg in bonen. Dit is belangrijk voor een goede darmwerking en maken het vullend.
  8. Bonen bevatten meestal geen toevoegingen. Kijk wel op de verpakking of er geen zout is toegevoegd.
  9. De koolhydraten uit bonen worden langzaam door het lichaam opgenomen. Hierdoor blijft de bloedsuikerspiegel stabiel(er).
  10. De sperzieboon is de meest geliefde boon van de Nederlanders. Hoera!

Deze boon ken je waarschijnlijk nog niet:

  • De kievitsboon (of pintoboon) lijkt op een kievitsei, daarom ook de naam. Deze boon wordt veel gebruikt in de Mexicaanse keuken.
  • De adukiboon is een klein roodbruin boontje. Het smaakt een beetje nootachtig. Lekker in een salade met rozijnen en amandelen.
  • De mungboon is afkomstig uit India en de kiemen noemen we taugé. Vaak wordt het verwerkt in soepen en in India maken ze van de mungboon meel en vervolgens platbrood.

Van burger tot dip

Van bonen maak je zo een burger. De basis van de burger is natuurlijk een boon of verschillende soorten bonen. Stamp de bonen fijn of stop het in een keukenmachine, voeg ingrediënten en kruiden naar keus toe en kneed van dit mengsel met natte handen burgers. Soms is het nodig om wat extra water toe te voegen of paneermeel voor een knapperige burger. Lekkere combinaties: zwarte bonen met mais, feta en olijven, linzen met paddenstoelen en walnoten of kikkererwten met feta en koriander. Deze ingrediënten kun je natuurlijk ook tot een dip pureren. Lekker en simpel: witte bonen met citroensap en knoflook.

Maar waarom ga je van bonen winden?

Bonen kunnen zorgen voor winderigheid, daar zijn ze om berucht. Eén van de oorzaken van winderigheid (flatulentie) is de aanwezigheid van slecht te verteren koolhydraten in de dikke darm. Hier zijn de bacteriën in de dikke darm gek op, daarom ontstaat er gasvorming. Uit onderzoek blijkt dat het koken van bonen zin heeft. Hoe beter je het kookt, hoe kleiner het probleem is.

In dit boek vind je de lekkerste recepten met verantwoorde ingrediënten »