De tijd dat we ons weer blootgeven in badpak en bikini nadert. Het liefst bijten we op een worteltje en rennen we ons rot voor die paar kilo minder op de weegschaal. Maar wat geeft het beste resultaat om slanker en strakker in je vel te zitten? Is bewegen het beste om af te vallen of minder eten?

Honger of zweten? Of beter nog: beide. Wat werkt voor jou het beste om af te vallen? Heel veel mensen hebben de afgelopen jaren een paar sportschoenen in huis gehaald om meer in beweging te komen. Ondanks al dat zweten zijn volwassenen in Nederland er niet bepaald slanker op geworden. Sterker nog, we wegen zwaarder dan ooit.

Hoe kan dat? Waarom val je niet of nauwelijks af van twee keer per week een rondje van vijf kilometer hardlopen of een paar keer per week naar de sportschool gaan? En als het dan toch niet werkt, kun je dan maar beter thuis op de bank blijven zitten?

Is bewegen het middel om af te vallen?

Titia van der Stelt is sportdiëtist en bewegingswetenschapper en weet je alles te vertellen over sporten en eten voor een slanke lijn. In de nieuwste gezondNU haalt ze bewegen als hét middel om af te vallen onderuit. Maar vertelt ze ook wat wel werkt om af te vallen door te bewegen.

Titia van der Stelt: “Sporten maakt je spieren inderdaad sterker en je verbranding krijgt zeker een zetje. Maar om die prikkel gaande te houden, moet je steeds meer sporten. Je lichaam went aan de geleverde inspanningen en past zich aan, net als je eetlust.”

Verder blijkt dat afvallen vooral toch een kwestie is van minder eten. Honger lijden is niet nodig, aldus Titia. Het gaat erom om dat je ontdekt wat de juiste balans is tussen nét genoeg eten om toch lekker actief te kunnen zijn. Ook daarover veel tips in het juninummer van gezondNU.