De bekendste verjaardagstaart en de klassieker in ieder tankstation: de appeltaart en de gevulde koek. Deze oer-Hollandse lekkernijen gaan de gezonde strijd met elkaar aan. Want wat is de gezondste, goedkoopste en duurzaamste keus? En wie mag zich straks de winnaar van deze Lekker Gezond-strijd noemen?

Vulkoek, gevuld heertje of gewoon gevulde koek. Deze klassieke koek kun je bijna overal in Nederland kopen. Rijd je langs een tankstation? Check! Loop je in de supermarkt? Check! Wandel je een kiosk binnen op het station? Check! Hoe lang de gevulde koek bestaat, is alleen een raadsel. In de Middeleeuwen kon je al wel amandelspijs kopen, één van de belangrijkste ingrediënten in deze koek.

Minstens zo bekend is de appeltaart. In de 15de eeuw werd deze taart al gebakken. Het recept is in de loop der jaren niet veel aangepast, maar de schrijfwijze van de ingrediënten wel (suijcker, caneel, terwenbom). Ook werd er in die tijd nog rozenwater aan de taart toegevoegd. Genoeg geschiedenis, tijd om de lekkernijen met elkaar te vergelijken.

Wat is goedkoper?

We gaan er even vanuit dat je geen zin hebt om in de keuken te staan om een appeltaart en gevulde koek te bakken. Gelukkig is er in de supermarkt genoeg keus. Bij Albert Heijn koop je vijf gevulde koeken van het budgetmerk voor €0,69, dat maakt één koek €0,15. Koop je bij Albert Heijn een hele appeltaart, dan ben je €5,99 kwijt. Uit deze taart haal je ongeveer acht stukken. Eén appelpunt is dus €0,75. Ga je naar Jumbo voor een appeltaart, dan betaal je €9,99. Uit deze grote taart haal je ongeveer 12 stukken, dus dat maakt één stuk €0,83. Voor acht gevulde koeken betaal je bij de Jumbo ook €0,69.

De winnaar: de gevulde koek. Wie geen zin heeft in een traditionele appeltaart op een verjaardag, kan net zo goed gevulde koeken trakteren. Nog goedkoper ook.

Wat is gezonder?

Net zoals chips, ketchup en oliebollen eet je een gevulde koek en punt appeltaart niet omdat het gezond is. Toch leggen we ze langs de gezonde meetlat. We vergelijken één gevulde koek (ongeveer 67 gram) met één appelpunt (ongeveer 100 gram).

  • Calorieën: 261 kcal in een gevulde koek, 253 kcal in een punt appeltaart
  • Vezels: 1,7 gram in een gevulde koek en 1,9 gram vezels in een punt appeltaart
  • Koolhydraten: 38 gram in een gevulde koek en 36,4 gram in een punt appeltaart
  • Eiwitten: 3 gram in een gevulde koek en 3 gram in een punt appeltaart
  • Vet: 10 gram vet in een gevulde koek en 10,2 gram in een punt appeltaart

De winnaar: Het is een nek-aan-nekrace, want de verschillen zijn niet groot. Toch komt de appeltaart iets beter uit deze vergelijking. Nog een pluspunt: in appeltaart is appel verwerkt. Het is niet veel, maar wel meer dan niets.

Wat is duurzamer?

Als je appeltaart zelf maakt, kun je het zo duurzaam maken als je zelf wilt. Haal de appels bij de biologisch boer om de hoek (op de fiets of lopend!) en koop de rest van de ingrediënten ook biologisch. Je kunt er zelfs voor kiezen om de dierlijke producten te schrappen en plantaardige appeltaart te bakken. Koop je een appeltaart in de supermarkt? Dan komen hoogstwaarschijnlijk de ingrediënten van Nederlandse bodem. Bij de bakker kun je dit natuurlijk altijd navragen.

In luxere gevulde koeken zit amandelspijs. Dit wordt gemaakt van amandelen die meestal geïmporteerd worden uit Californië. Hier moet dus een reis voor worden afgelegd. Bij goedkope gevulde koeken is de kans groot dat het gevuld is met banketspijs, een mengsel van witte bonen, suiker en amandelaroma. Net echt! Witte bonen worden weinig in Nederland verbouwd en daarom vaak geïmporteerd uit Zuid-Amerika. Weer niet om de hoek dus.

De winnaar: De appeltaart. Deze taart kun je makkelijk met (biologische) ingrediënten van eigen bodem maken. Maak het nog een stukje duurzamer door een plantaardige taart te bakken.

De winnaar is…

De appeltaart komt nét iets voordeliger uit deze test. Deze geliefde oer-Hollandse taart is iets gezonder en duurzamer dan de gevulde koek.