We willen allemaal graag slank zijn en het liefst zonder al te veel af te zien. Wat zou het toch fijn zijn als er een schakelaar in je hoofd zou zitten die verleidingen uitschakelt en die je doorzettingsvermogen vergroot. De psychologen Martin Appelo en Heleen Ligtelijn helpen je die knop te vinden (hopen we dan).

Afvallen. We willen het allemaal, maar we slagen er massaal niet in. Er zijn 1001 smoezen waarom het niet lukt. Welke zijn waar, welke absoluut niet? Dieetpsycholoog Heleen Ligtelijn en psycholoog Martin Appelo gaan daarover uitgebreid in gesprek in de eerste volgende Ontmoeting in gezondNU. Is afslanken een mindset? Een beetje wel. Drie veel voorkomende smoezen tackelen we alvast voor je. De rest kun je lezen in de juli-editie van gezondNU.

Smoes 1: Het lukt me niet om af te vallen, omdat ik me totaal niet door mijn man en kinderen gesteund voel

Martin Appelo: “Een belangrijke succesfactor voor afvallen is groepsdruk. Onder sociale druk doen mensen wat ze normaal nooit zouden doen; ze delen stroomstoten uit of trappen grensrechters dood. Als lieve, sociale mensen onder druk kunnen veranderen in tirannen, moet je je voorstellen wat sociale druk kan doen als je het positief inzet. Vanwege groepsdruk vallen mensen die bij een kookclub of hardloopgroep zitten meer af dan degene die in hun eentje aanmodderen.”

Smoes 2: Als ik verdrietig of moe ben, grijp ik naar chocolade. Als ik mijn emotie meer onder controle zou hebben, zou ik zo op gewicht zijn

Heleen Ligtelijn: “Emotie-eten wordt volgens mij enorm overgewaardeerd. Emotie kan een reden zijn waarom je gaat eten, maar niet om te blijven eten. Als je maar vaak genoeg op een zelfde moment eet, slaan je hersenen dit op als een gewoonte en geheid dat je dan op dat tijdstip, bij die handeling gigantische honger krijgt. Het enige wat daar tegen te doen valt, is de koppeling tussen eten en die gebeurtenis los te weken. Je moet opnieuw geconditioneerd worden. Dat is niet makkelijk, dat kost tijd én moeite. Je moet vasthouden, doorzetten. Je moet consequent, duidelijke afspraken met jezelf maken over hoe je dat ongezonde gedrag gaat vervangen door gezond gedrag. En ja, je moet je daaraan houden. Dus als je met jezelf afspreekt dat je doordeweeks niet drinkt, dan moet je woensdag niet een fles wijn openmaken.”

Smoes 3: Als ik maar streng genoeg ben voor mezelf, val ik wel af

Heleen Ligtelijn: “Succesvol afslanken lukt alleen met veel geduld en doorzettingsvermogen. Je komt er echter niet door in extremen te vervallen, zoals honderd procent glutenvrij eten. Afvallen lukt je alleen als het zonder pijn gaat en je hele kleine veranderingen in je leven doorvoert. Dat gaat het traag, maar houd je het wel vol.”

Meer psychologische strategieën om succesvol op een gezond gewicht te komen in het julinummer van gezondNU.