Fabrikanten doen er alles aan om het ons zo makkelijk en lekker mogelijk te maken in de keuken. Met wereldgerechten, kruidenmixen en zakjes voor sausjes. Zelfs een taart kun je maken door allerlei zakjes te mengen met water en een ei. Maar word je ook dikker als je veel kookt met pakjes en zakjes?

Met pakjes en zakjes wordt smaak gegarandeerd en vooral gemak. Veel thuiskokers en thuisbakkers zwichten ervoor. Maar ergens knaagt het. Pakjes en zakjes staan ook garant voor smaakversterkers, conserveermiddelen, kleurstoffen en veel zout en suiker. En word je er niet dik van? Koken met pakjes en zakjes wordt om die reden steeds minder populair.

Het vervelende van pakjes en zakjes is inderdaad dat er veel inzit wat je zelf niet weet, laat staan kent. En zo gooi je soms ongemerkt te veel suiker in je eten of te veel zout. Maar zorgt het ook voor extra kilo’s? Ja en nee. Als je zelf kookt met alleen verse ingrediënten, overkomt het je niet dat er zaken inzitten die je niet kent. Je houdt zelf de regie. Maar ook dan gebruik je suiker, zout, boter en room. Maar je weet dan wel precies hoeveel boter je gebruikt, dat je een lepel suiker door de worteltjes roert of room door de soep. Je kiest bewust voor die lekkere dikmakers en laat andere lekkere dikmakers juist bewust weg.

Wat is dan wel dikmakend?

Toch zijn er veel voedingsproducten die wél in pakjes en zakken zitten die echte, hardcore dikmakers zijn. Het zijn die producten die sterk bewerkt zijn, per portie te veel calorieën, suiker, verzadigd vet en zout bevatten. (En bovendien weinig vitamines, mineralen en vezels!). Dit zijn de zogenaamde ‘ultra-processed foods’; vaak te herkennen aan geinige, kleurrijke verpakkingen.

Het zijn die koekjes, snoepjes en snacks die bedacht, gemaakt en doorontwikkeld zijn om veel te veel van te eten. Bij alleen al het zien van de verpakking wil je maar een ding: openscheuren, eten, meer eten en dooreten.

Veel suiker en zout in pakjes

In die categorie vallen alle chips, hamburgers en sterk bewerkte toetjes. Aan bijna al deze ‘ultra-processed foods’ is veel suiker en/of zout toegevoegd. Ze worden vaak aan de lopende band gemaakt, met goedkope grondstoffen en zijn om die reden vaak goedkoper dan vers onbewerkt voedsel zoals groente en fruit. Het is dus niet zo dat je van pakjes en zakjes dik wordt. Maar wie eten maakt dat gegarandeerd niet uit een (chips)zak komt of een pizza(pak), weet wel dat hij per definitie slanker eet.

Koken met een pakje of zakje is dus heus niet vreselijk erg, geen halszaak en ook niet dikmakend. Het is alleen niet zo handig; koken kan je prima zelf en je weet wat je doet. Het begint wel bij een goede voorraadkast, goede kookboeken waaruit je echt goede en makkelijke inspiratie haalt. En tijd. Koken kost nu eenmaal meer voorbereiding én meer tijd dan een pakje openknippen of een doos losscheuren.

Wil je lekker koken zonder pakjes en zakjes? Met deze recepten is dat een eitje.